En lager i enliters ofärgad glasflaska inslagen i brun papperspåse är det något oväntade resultatet av ett samarbete mellan Dugges och en sneakersbutik.
Samarbetet är en del i Dugges projekt Spotlight där bryggeriet lyfter lokala personer eller företag.
Den här gången handlar det om Shelta, som jobbar med sneaker- och streetrelaterat mode.
– Med vårt Spotlight-projekt så får vi möjligheten att träffa människor från andra branscher som kan utmana oss i vår skapande. När vi frågade Shelta så tackade de ja direkt och sedan har det bara rullat på. Och, nu är det dags att presentera ölen säger Emma Krysell, Community Manager på Dugges som varit ansvarig för detta projekt i ett pressmeddelande.
Ölet är en maltig lager och släpps på Systembolaget inom kort i en förpackning som kan få en eller annan kund att höja på ögonbrynen: en genomskinlig enliters glasflaska dold i en brun papperspåse.
– Denna typ av paketering är något helt nytt för oss, vilket vi såklart tycker är jättekul, säger Emma Krysell.
– Detta är Sheltas vision och vi har hjälp dem att förverkliga det.
Shelta har varit inblandat i hela processen från ölstil till paketering.
– När det var dags att etikettera och handflaska ölen så kom Shelta ut till oss på bryggeriet och var med hela dagen, säger Emma.
Den 12 mars blir det stor releasefest på Dugges bar Pils. Shelta kommer vara DJ:s för kvällen och Shelta Lager kommer finnas tillgänglig både i flaska och på tap.