Digital satsning ska hålla priser nere

Munkarna bakom ölet Westvleteren gillar inte höga ölpriser. Nu satsar man på ett onlinesystem för att hålla nere priserna på sitt hyllade öl.

Det är i klostret Saint Sixtus som det världsberömda ölet Westvleteren bryggs i tre olika varianter. Framför allt är det Westvleteren XII, det starkaste ölet, som har kultstatus och som tidigare bara kunnat köpas via ett telefonsamtal till klostret. Men på senare år har ölen fått spridning till ölbutiker i bland annat Bryssel och då har priserna också ökat rejält. Munkarna tar 2,50 euro för ölet i klostret medan vissa butiker tagit över 10 euro per flaska. Bland annat har en holländsk matvarukedja köpt på sig ett stort lager av ölen som de sedan sålt till helt andra priser än munkarna.

– Det fick oss att öppna våra ögon. Vi visste inte att problemet var så stort och att det gick att köpa sådana mängder av ölet, säger Broder Godfried på klostret till Reuters.

Ett onlinesystem ska nu stoppa de stora inköpen. Där måste man registrera sig och det är max två lådor öl per månad som är maxgränsen nu mera.

Även om bokningen sker online måste flaskorna fortfarande hämtas upp på plats vid det belgiska klostret.