De beskriver smaker för miljonpublik

De har en miljonpublik varje år, men nästan inget vet vem de är. Annika Wannberg och Elsa Holgersson är duon bakom alla smakbeskrivningar på Systembolagets hyllor.

Du har garanterat läst det de skriver, antingen på Systembolagets hyllor eller på hemsidan. Annika Wannberg och Elsa Holgersson har som jobb att sätta ord på de smaker de hittar i Systembolagets alla produkter.
– Utmaningen är att skriva på ett sätt som kunden kan tycka är intressant och inspirerande och samtidigt vara så måttlig att texten inte leder till mer konsumtion. En del menar att detaljerade smakbeskrivningar leder till merförsäljning. Vi tänker tvärtom: Om vi hjälper kunderna att välja och välja bort behöver de inte köpa flera produkter och testa sig fram, säger Elsa Holgersson.
Att vara objektiv är förstås viktigt och de har sina knep för att göra sina beskrivningar så rättvisa som möjligt.
– Vi jobbar med referensdryck som vi hela tiden stämmer av mot för att inte hamna fel. Om referensdrycken har beska 6 och ölet som provas är beskare vet vi att värdet ska vara högre än 6.
Cirka 4000 drycker om året provar duon och det handlar då om olika sorters alkoholdrycker. För att göra relevanta beskrivningar som alla förstår, är det viktigt att välja rätt ord.
– Lite trender finns. För några år sedan kom ”mineral”, och det fastnade lite hos oss. Sedan finns det trendiga ord som vi inte använder, som ”reduktiv” och ”volatil”. Vi vill beskriva på ett sätt som alla kan relatera till, och därför är vi ganska försiktiga med att ta in nya ord, säger Elsa Holgersson.