Därför är flaggskepps-februari ett begrepp

Vad är egentligen ett flaggskeppsöl och varför uppmärksammas dessa särskilt i februari? Beernews Fredrik Berggren reder ut begreppet, och till sin hjälp har han Stephen Beaumont, ölskribenten som skapade kampanjen #flagshipfebruary.

Flaggskeppsfebruari har blivit ett kampanjnamn där man lyfter upp och uppmärksammar klassiska ölmärken. Det finns ingen officiell definition av vad ett flaggskeppsöl är. Men baserat på vad som brukar kallas för flaggskeppsöl så kan det sägas vara ett öl som uppfyller något eller några av nedan faktorer:

 

• Det är ett öl som är eller har varit betydande i volym.
• Ett öl som har eller har haft en stor inverkan på bryggeriets identitet.
• Ett öl som betytt mycket och/eller inspirerat konsumenter eller andra bryggerier.

För att visualisera detta har Beernews Fredrik Berggren gjort ett så kallat Venn-diagram. Och det öl som landar i mitten av modellen, torde vara det ideala fIaggskeppsölet, något som Stephen Beaumont, kanadensisk ölskribent och grundare av kampanjen Flagship February, håller med om.

 

– Verkligen. Jag gillar diagrammet och det sammanfattar saken ganska kortfattat, säger Stephen Beaumont.

 

Det var 2019 som Stephen Beaumont, inspirerad av en artikel som handlade om olika koncept och namn på olika twitterinlägg, skapade hashtaggen #flagshipfebruary. Och på bara två veckor gick det från ett twitteromnämnande till en global kampanj.

 

Varför tror du att det fanns ett behov av Flagship February?

– Öldrickare har i stor utsträckning anammat föreställningen att allt som är nytt och annorlunda per definition är bättre än något gammalt och bekant. Jag tänkte att det var dags att påminna folk om att de öl de brukade dricka, som vi så småningom började kalla ”ölen som fick oss hit”, är bättre än vad de någonsin har varit.

 

Vad är det du gillar med ett flaggskeppsöl?

– Jag gillar idén med stabila, pålitliga öl som du kan lita på att de smakar det samma dag efter dag, månad efter månad och år efter år. De är grundöl som i många fall definierar stilar och erbjuder öldrickare en sorts bas som de kan återvända till efter att ha provat allt som är nytt och spännande. Och, missförstå mig rätt, jag älskar bra säsongsöl och nyheter, men för varannan eller var tredje av dem i mitt ölkylskåp finns det också ett flaggskeppsöl.

 

Tror du att marknaden kommer att förändras så att flaggskeppsöl blir mer relevant i framtiden? Eller är vi på en ständig resa mot nytt, nytt, nytt?

– Jag tror inte att ”nytt nytt nytt” kommer att försvinna, men det finns definitivt lite av en trötthet av att ”jaga det nya”. Speciellt under pandemin såg vi en uppgång av flaggskeppsvarumärken, och jag hoppas att det kan fortsätta under de kommande åren.

 

Senare i veckan kommer Beernews att presentera statistik över fler av de stora svenska flaggskeppsölen.