Blir 2022 det sista året för GBG Beer Week?

Fredrik Berggren och Petur Olafsson på GBG Beer Week kommer att utvärdera ölveckan efteråt för att se om det finns någon framtid för den. Foto: Peter Lindh

2022 blir ett avgörande år för GBG Beer Week och det kan bli det sista året som den arrangeras, även om arrangörerna själva vill fortsätta.

I ett utskick från Fredrik Berggren och Petur Olafsson, personerna som ligger bakom GBG Beer Week, till krögare och bryggerier i Göteborg skriver de:

– Senaste åren har vi som arrangerar GBG Beer Week noterat ett något svalare intresse för veckan. Det kan ha sina naturliga förklaringar, prioriteringarna är många och sedan starten 2015 har ölevents blivit ett naturligt inslag i Göteborg – GBG Beer Week är inte längre något banbrytande nytt, skriver de och tillägger.

– Detta är verkligheten, men vi tror fortfarande att GBG Beer Week kan spela en viktig roll. Men ytterst är det ni och ert engagemang som avgör veckans framtid.

När vi pratar med Petur Olafsson poängterar han att de själva vill fortsätta.

– Vår önskan är att köra ölveckan för all framtid, det är ju årets roligaste vecka. Men ytterst bygger det ju på att alla fantastiska bryggerier och krogar är med på noterna och fortsätter att skapa kul och lärorika events.

GBG Beer Week är gräsrotsdriven på ideell basis och har genomförts sedan 2015 och grundarna menar att den bidragit till att lyfta fram Göteborg som ölstad.

– Göteborg är ölstaden nummer ett i Sverige och GBG Beer Week bygger på att vi tillsammans lyfter det. Det gynnar alla, stadens bryggerier, krogar och ölkulturen i stort. Framför allt innebär veckan att alla besökare får ta del av vilken mångsidig dryck öl är, vilken härlig ölstad Göteborg är och vilken passion och kunskap som ligger bakom varje brygd.

Under veckan anordnar bryggerier och krögare olika events som ölsläpp, ölprovningar, kraninvasioner och andra arrangemang i anslutning till En Öl och Whiskymässa i slutet av veckan. Vissa år har antalet events varit långt över hundra.

– Man måste komma ihåg att vi har extremt små resurser. Så om veckan ska lyckas nå ut och överleva, då måste samtliga involverade bidra med att lyfta fram GBG Beer Week. Det räcker inte att bara man pushar sina egna events i sina egna kanaler – vi måste även lyfta ölveckan i stort, säger Fredrik Berggren.

Efter pandemin känner båda grundarna extra stor osäkerhet om hur veckan kommer att mottas. Men om årets vecka blir lyckad så blir det också en fortsättning.

– Efter veckans slut kommer vi att utvärdera 2022 års GBG Beer Week. Om intresset och engagemanget från arrangörerna varit stort, då är det kvitto på att finns det en framtid för GBG Beer Week. Om intresset från arrangörerna eller besökarna däremot blir svalt så kanske veckan har gjort sitt, avslutar Fredrik Berggren.

Årets vecka är däremot inte hotad. Den äger rum i början av april precis som vanligt och om ett par veckor blir det uppstartsmöte med alla eventarrangörer.