”Beernews når betydligt fler läsare än många tror”

Nyhet

Beernews drivs av oss; Henrik Edberg, Petur Olafsson, Sanna Lindberg, Tobias Janius och Fredrik Berggren.

Sedan Beernews nystart har ölsverige haft tuffa år, men också gradvis förändrats till det bättre. Vår resa har följt samma utveckling – och just nu når vi rekordmånga läsare. Det visar en positiv tendens. Kan 2026 bli året då ölet får en nytändning? Det hoppas Beernews ansvarige utgivare Petur Olafsson.

Sedan återstarten av Beernews har nästan varje artikel skrivits med tanken: Hur mår egentligen Ölsverige?

Visst, vi skriver våra 4-listor varje helg, som inte sällan lutar åt att försöka vara lättsamt humoristiska och visst händer det också att vi skriver om utländska ölföreteelser. Men vi har aldrig släppt den där tanken – för precis som ni läsare, oavsett om ni är vanliga intresserade ölkonsumenter eller jobbar i ölbranschen – så vurmar vi lite särskilt för svenskt öl.

När vi drog i gång slog vi fast att Beernews skulle vara ”en nyfiken, granskande och inspirerande röst i ölets tjänst”. Vi konstaterade då att tiderna var tuffa för bryggerierna och att vårt främsta mål var att göra öl till en angelägenhet för fler människor. Om vi lyckats leva upp till det är ni läsare bättre lämpade att avgöra än vi.

Sedan februari 2024, då Beernews 2.0 såg dagens ljus, har mycket hänt. Nya alkoholpolitiska beslut har fattats med stor påverkan för landets bryggerier. Gårdsförsäljningslagen må till viss del ha uppfattats som ett antiklimax av många – på grund av det stelbenta och krångliga regelverket och de höga kostnaderna som omgärdar lagstiftningen, men det är ändå en företeelse som ger helt nya möjligheter för landets mindre bryggerier.

Därtill kommer den differentierade alkoholskatten som gav skattelättnader för många bryggerier. Inte heller det här beslutet var helt smärtfritt, då en diskussion kring prissänkningar riskerade att sätta nyttan ur spel. Men under de senaste månaderna har många mindre bryggerier kunnat se att man faktiskt fått en något bättre ekonomi.

Och med matkravet på väg bort nästa sommar kan spelplanen bli ännu friare för de som också vill driva besöksverksamhet. 

Trots nya möjligheter är framtiden osäker. Svenskarna dricker mindre alkohol än tidigare och ölet har fått hård konkurrens från andra drycker. Särskilt bland de unga märks förändringen. Generation Z konsumerar betydligt mindre än tidigare generationer. Naturligtvis är den nya måttligheten på många sätt bra, men för ölbranschen innebär den en rejäl utmaning – i Sverige och världen.

Frågan är om den ölscenen kan bli lika attraktiv som för bara tio år sedan, eller om vi nu är inne i en mognadsfas där nyhetens behag redan passerat? Behövs något helt nytt för att väcka intresset eller räcker det att lyfta fram den variation, kvalitet och historia som redan finns – och som på många håll växer sig starkare?

Trots utmaningarna måste förutsättningarna anses vara bättre för bryggerierna och krogarna i september 2025 än vad de var i februari 2024. Tillåt oss därför att vända linsen mot oss själva – och den lilla del av Ölsverige som vi utgör. Hur mår egentligen Beernews? Vi gör det genom att ställa några frågor till  ansvarige utgivare, vd och medarbetare Petur Olafsson:

Ett uttalat mål inför omstarten var att nå fler konsumenter. Har vi lyckats med det?

– Ja, det tycker jag. I somras peakade vi på 284 000 sidvisningar och 131 000 unika besökare under en 30-dagarsperiod, vilket visar att intresset finns. Räckvidden är viktig. Den visar att vi faktiskt når betydligt fler läsare än många tror. Vårt mål är att vara relevanta, intressanta och underhållande för alla som vill veta mer om öl, cider och dryckeskultur – vi är inte bara till för de redan invigda. Men vi är inte heller en sajt som bara lägger upp glada ölbilder från krogen eller kör långa haranger om ingredienser och råvaror. Då hamnar man lätt i två ytterligheter: öl som något enkelt och slätstruket eller som nördigt och svårtillgängligt. Dessutom finns bilden av öl som en dryck för män, av män. Vi vill visa att ölkulturen är mycket mer än så; historierna, sammanhangen och människorna bakom.

Beernews uppfattas av många som en branschsajt. Är vi det?

– Det är viktigt att förstå att vår läsekrets inte ser ut på ett enda sätt, utan är en blandning av massor av olika människor – från de som är en aning mer dryckesintresserade än genomsnittet till entusiaster som kan jättemycket och följer varenda ölsläpp, plus branschfolk som jobbar med allt från bryggning och import till barer och restauranger. Om vi inte hade haft den blandningen hade vi inte kunnat ha den trafiken vi har. Utan konsumenterna finns det ingen bransch och utan branschen finns det inget att skriva om. Det är just i mötet mellan de två perspektiven som vi blir unika.

En del menar att Beernews undviker storbryggerierna och helt ställer sig på hantverksbryggeriernas sida. Hur ser du på det?

– Vi väljer inte bort någon, men vi väljer de historier som känns relevanta för våra läsare. Därför skriver vi inte per automatik om varje produktlansering eller PR-utspel som skickas ut i färdigpackade pressreleaser, oavsett om det är från ett litet eller stort företag. Det räcker inte att berätta lite fakta om en ny produkt eller att du har biljettsläpp till en festival. Vad är det som sticker ut? Är det nytänkande, vilken filosofi ligger bakom, varför ska folk bry sig? Ofta är det just det passionerade och personliga som är intressant – att man vågar tänka i nya banor – inte reklamiga klyschor eller konstruerade påhitt som man tar till eftersom man egentligen inte har något att berätta. Att vara först är alltid mer intressant än att vara störst.

Hur ser du på supporterskap och annonsering. Påverkar det vad Beernews skriver om?

– Nej, vi håller alltid isär redaktionellt innehåll och annonsering. Supporterskap och annonsering gör Beernews möjligt, men styr inte vad vi skriver. Däremot är dialogen med branschen avgörande. Vi kan inte skriva om det vi inte känner till. Ju fler bryggerier, privatpersoner, företag och organisationer delar med sig till oss, desto större chans att vi hittar nyheter och vinklar som intresserar oss och våra läsare.

Hur ser framtiden ut för Beernews?

– Vi tycker att det är roligt och inspirerande att jobba med Beernews, men intäkterna är så små i förhållande till tiden vi lägger ner att ingen av oss kan leva på sajten. Alla har andra jobb vid sidan av och mycket av arbetet görs på vår fritid – och det kan inte fortsätta hur länge som helst. Samtidigt ger Beernews oss en unik chans att berätta de historier som inte får plats i annan media och nå en publik som verkligen brinner för dryck. Just nu märker vi en mer positiv känsla i branschen och hoppas att den ska ge alla en skjuts framåt – även för oss. Inför 2026 behöver vi fler annonsörer, men också företagssupportrar och patrons. Utan dem klarar vi oss inte. Vi fortsätter med samma driv som från början, men hoppas på en starkare ekonomi så vi kan fortsätta driva sajten och även utveckla den ännu mer.

Så här kan du stötta Beernews:
• Gilla, dela och kommentera på våra artiklar, på Facebook och Instagram. En tumme eller ett hjärta har stor påverkan på synligheten för våra nyheter. 
• Signa upp dig för vårt nyhetsbrev
• Bli vår bästa ölkompis – går med i Beernews Patreon. För 35 kr i månaden stöttar du vårt arbete och får exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul.
• Bli företagssupporter och få rabatt på annonsering samt synlighet här och i vårt nyhetsbrev. 
Annonsera och nå hjärtat av en unik och passionerad publik som är nyfikna på nya smak- och nöjesupplevelser.