Barn drack stout – bryggeri riskerar böter

Logotyp och färg är förvillande lika och det är lätt att förstå att ett barn kan ta fel.

Efter att ett barn druckit av en milk stout stoppas nu ett australiensiskt bryggeri från att marknadsföra ölet – etiketten är snarlik ett populärt chokladdryckspulver.

Efter att en förälder anmält Howler Brewing Companys chokladstout till spel- och alkoholregleringskommissionen i delstaten Victoria stoppas nu bryggeriet från all marknadsföring av ölet i media.

Dessutom beordrade kommissionen bryggeriet att dra tillbaka förpackningen. Något nog kan betraktas som förståndigt ut mer än ett perspektiv.

Tillverkaren av chokladpulvret är Nestlé, ett av världens största företag, som antagligen inte skulle se så positivt på det hela.

Enligt föräldern hade barnet hittat Howlers stout och druckit den i tron att det var chokladdryck. Logotypen på etiketten är förutom namnet nästan identisk och även bakgrundsfärgen är den samma.

Kommissionens ordförande säger att de inte skulle tveka att ta till försäljningsförbud om inte marknadsföringen av alkohol utförs lagenligt.

– Vi gör allt vi kan för att se till att alkoholhaltiga produkter som säljs marknadsförs lagenligt och inte uppmuntrar unga till drickande. Sättet som alkohol marknadsförs kan uppmuntra oansvarig konsumtion, vilket i sin tur kan bidra till antisocialt beteende och alkoholrelaterat våld och tumult, fortsätter han enligt news.com.au.

Om inte Howler Brewing uppfyller kommissionens krav riskerar man böter på motsvarande 127 000 kronor.

Läs mer här.