Arbetarportern har premiär som folköl

Thomas Bingeobo är riktigt nöjd med folkölsversionen av Arbetarportern. Foto: Ronny Karlsson.

Ölet har blivit en modern klassiker, åtminstone i Göteborgsområdet. Nu är det dags för Oceanbryggeriets Arbetarporter att också säljas som folköl.

 

Ända sedan 2008 har Arbetarportern, en robust och tung pjäs på nio procent, funnits på samma kran hos Bishops Arms på Järntorget i Göteborg.

2015 var det dags för lansering på Systembolaget och ölet bryggs några gånger per år. Det har dessutom släppts i en fatlagrad version i samband med tioårsjubileet.

Men nu är det dags för portern att få en lillebror. Under onsdagen börjar nämligen Oceanbryggeriet att sälja en 2,8-procentig version av ölet.

– Vi har haft en folkölsstout som sålde bra och folk har börjat att fråga efter lite mörkare öl, säger bryggeriets grundare Thomas Bingebo.

Ölet är bryggt med samma typ av malt men givetvis blir det annorlunda när ett öl går från nio procent till 2,8 procent.

– Det får aldrig att få samma fyllighet, men jag tycker att det här är en bra porter. Det är en konst i sig att få till bra smaker i ett alkoholsvagt öl, säger han.

Arbetarportern i folkölsversion är på 2,8 procent.

2,8 procent har blivit standard för folkölen som bryggs i Mölndalsbryggeriet. Bingebo förklarar varför.

– Vi vill kunna hålla bra priser för våra kunder och på 2,8-orna är det ingen alkoholskatt. Då kan vi sälja en back för 275 kronor och folk gillar att gå här och plocka ihop en egen back.

Målet är att ha mellan fyra och sex folköl tillgängliga hela tiden, och det säljs folköl varje vecka direkt från bryggeriet.

– Det har rullat på väldigt bra och vi har aldrig bryggt så mycket folköl som nu. Det har blivit en viktig del av vår produktion.

Nu återstår att se hur intresset är, men originalversionen av Arbetarportern har onekligen banat väg under de 13 år som den funnits tillgänglig.