Med ambitionen att växa och samtidigt etablera sig på nya marknader har Norrlandsbördiga This is How startat ett nytt bolag, signerat ett hyreskontrakt med ett Stockholmsbryggeri och anställt en bryggare i huvudstaden – igår bryggdes det allra första ölet.
This is How ligger inte på latsidan. Norrlandsetableringarna har de senaste åren haglat tätt, taprooms i olika städer har öppnat och så sent som i fjol gick de in som delägare i Umeåbryggeriet Bryggverket. Nu är siktet inställt på Stockholm – en stad som ölchef Gustaf Ahlin ständigt längtar tillbaka till.
– Att jag vill vara mer i Stockholm är helt klart en av anledningarna, jag saknar alltid Stockholm. Men satsningen känns klok på flera sätt, vi kan växa samtidigt som vi tar större plats både i Stockholm och mer söderut, säger han.
Rent konkret innebär det att This is How startat ett nytt företag – This is How Stockholm, som hyr in sig hos Television Brewing i Bromma. Ansvarig för bryggningen är Simon Tjärnstig, som också driver Mariatorgets mikrobryggeri.
– Jag har funderat länge på det här, Sverige är ett stort avlångt land. Tittar man exempelvis på USA är det flera som har olika bryggpunkter för att komma åt marknader på olika sätt. Och så svårt är det inte, egentligen är det konstigt att fler inte redan gjort det, säger Gustaf Ahlin.
Utmaningen har legat i att starta ett nytt bryggeri, men Gustaf menar att det också är många, redan befintliga, bryggerier som sitter på överkapacitet.
– Det är helt enkelt smartare att vi samarbetar, konstaterar han.
This is How Stockholm satsar initialt på relativt små volymer, runt 50 000 liter om året. Ölet ska främst distribueras genom det lokala och småskaliga sortimentet på Systembolaget, där placeringen i Bromma ger flera större bolagsbutiker.
– Designmässigt kommer man att känna igen sig och några öl kommer att bli samma som i norr – och det ska bli spännande att testa dem mot varandra. Men framförallt kommer det att vara nya och andra öl som kommer från This is How Stockholm, säger Gustaf Ahlin.
Det första ölet, This is how to revive tank 5, blir en hyllning till Televisions tomma tank som nu fylls med en hazy IPA fylld av Nelson-humle.
– Ölet kommer ha premiär på lite barer i november, och blir i december det första ölet som släpps på bolaget, säger Gustaf Ahlin och fortsätter:
– Det ska bli så roligt att sätta sig in i Stockholms bryggeriscen nu, det känns som att många samarbetar med varandra på ett inspirerande sätt. Dessutom känns det som att det är mycket som händer här nu.
Kan man vänta sig en Stockholmsbar också?
– Inte otänkbart. Vi har letat efter en barlokal länge, och gör det fortfarande, men nu kommer vi att avvakta och se hur regleringen blir runt det slopade matkravet.
–
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.
