Svenska Ölfrämjandet fyller 40 år. Grundarna Mikk Noodapera och Håkan Lundgren minns kobben i Nyköpings skärgård, kampen för bättre öl – och hur Sverige gick från knappt trettio öl på Systembolaget till hundratals bryggerier.
I ett nytt avsnitt av Beernews Afterwork möter Tobias Janius två nyckelpersoner i svensk ölkultur: Mikk Noodapera och Håkan Lundgren. De berättar hur de grundade Svenska Ölfrämjandet för fyrtio år sedan och hur en ideell förening bidrog till att förändra den svenska ölkulturen i grunden.
Resan började i Strängnäs 1978 när de gjorde lumpen tillsammans. I brist på andra kvällsaktiviteter bestämde de sig för att prova alla öl som fanns på det lokala Systembolaget.
– Det slutade med tretton sorter. Det var allt som fanns i just den lilla bolagsbutiken, säger Mikk Noodapera.
Men blindtestet blev ändå en ögonöppnare. En kompis som ansåg att Carlsberg var klart bäst fick se sin favorit förlora mot Tuborg till sin stora förvåning. Men viktigast var att de insåg hur olika öl faktiskt kunde smaka, och hur begränsat utbudet faktiskt var. Det ledde så småningom till att Mikk och Håkan startade ölklubbar på varsitt håll i landet, men framförallt att de började fundera hur de kunde påverka utvecklingen på ett större plan.
– Vi förstod att det egentligen fanns så mycket mer att upptäcka kring öl, men att varken Systembolaget eller ens bryggerierna tog ölutbudet riktigt på allvar. Då var ju någon tvungen att göra det, säger Håkan Lundgren.
En av de första större framgångarna var att Svenska Dagbladet genomförde ett stort öltest på deras initiativ och med deras hjälp. Tidningens välkända vin- och dryckesprofil Bengt Frithiofsson gav tummen upp till en artikel med ett stort test av öl till kräftpremiären. Testet fick stort utrymme i tidningens söndagsbilaga och behandlade öl på samma sätt som vin – något mycket ovanligt i Sverige vid den tiden.
Hösten 1985, under en segeltur i Nyköpings skärgård, tog så planerna på en konsumentförening form. De bestämde sig för att starta Svenska Ölfrämjandet, skrev stadgar och kontaktade bryggerierna, Systembolaget och pressen. Den nystartade föreningen fick oväntat stor uppmärksamhet i tidningarna och responsen lät inte vänta på sig. På kort tid strömmade medlemmar in – snart var de omkring tre tusen.
Samtidigt som föreningen växte så utvecklade Mikk och Håkan och de andra på Svenska Ölfrämjandet också egna provningsmetoder med poängsystem och tydliga kriterier.
– Vi ville visa att öl kan bedömas seriöst. Då fanns det inga etablerade sätt att prata om doft, smak och balans när det gällde öl. Världen var van vid vinspråket, men vi saknade motsvarande verktyg. Så vi tog fram dem själva, säger Mikk Noodapera.
För Mikk och Håkan var framväxten av hembryggarrörelsen också en viktig del av ölresan. Hos hembryggarpionjären Lars Holm – i en lägenhet fylld av jäshinkar, slangar och doften av fish-and-chips-stekfett – jämförde de hembrygder med brittisk bitter som Lars tagit hem från England. Som vanligt testade de blint och den här gången häpnade de över resultatet.
– Lars hembrygder var klart bättre än många av de klassiska brittiska brygderna. Det gav oss självförtroende och visade vad som var möjligt, säger Håkan Lundgren.
Just Lars Holm återkommer flera gånger i podden. Han var då en central person på den svenska ölscenen – men idag är det ingen som vet var han befinner sig. Senast någon träffade honom var under en ölresa på Irland, där han då bodde.
– Om någon vet vad som hände med Lars eller hur man får tag på honom, hör av er. Han förtjänar att uppmärksammas, säger Mikk Noodapera.
Arbetet fortsatte med provningar, föredrag, artiklar och samtal med beslutsfattare. Svenska Ölfrämjandet blev snabbt en starkt påverkande röst i frågor om ölsortiment, importregler, pubkultur och konsumentperspektiv på Systembolaget och landets krogar. Allt detta skedde parallellt med att de första svenska mikrobryggerierna slog igenom.
Mikk Noodapera och Håkan Lundgren är inte aktiva i Svenska Ölfrämjandet i dag. Men de menar att det fortfarande finns en viktig roll för en konsumentrörelse: att värna pubmiljön, utbilda och hjälpa fler att upptäcka olika ölstilar.
– Det är mycket IPA där ute i dag. Det är fint att intresset finns, men vi måste hjälpa folk att bredda vyerna och hitta andra stilar också. Det behövs fortfarande någon som driver konsumentfrågorna och breddar intresset för öl, säger Håkan Lundgren.
På fyrtio år har Sverige gått från ett magert och likriktat utbud av öl till nästan fem tusen olika produkter på Systembolaget. I dag finns ett intresse, utbud och en nyfikenhet kring öl som få kunde föreställa sig 1985. Och en del av den utvecklingen kan faktiskt spåras till en liten kobbe i skärgården när idén om en konsumentförening föddes.
Avsnitt 18 av Beernews Afterwork är ute nu och du kan fritt och direkt lyssna på hela intervjun med Mikk Noodapera och Håkan Lundgren direkt här i spelaren, på Spotify, Apple Podcasts eller överallt där poddar finns.
I tidigare avsnitt har Tobias Janius tagit Afterwork med bland andra gastronomen Edward Blom, designern Karl Grandin från Omnipollo, och skådespelaren Peter Stormare. Lyssna här.
Vill du ha ännu mer poddlyssning? Stötta Beernews arbete och få tillgång till extra poddinnehåll och videoreportage – bli medlem på patreon.com/beernews. Som medlem kan du även delta i utlottningar av fina ölrelaterade priser – och du hjälper till att hålla svensk öljournalistik levande.