Pionjärerna siktar framåt efter alla år

Bildspel

Bild 1 av 9

Marcus Wärme och Thomas Hansen i den bar där det förstås serveras egen öl.

Det saknades regler för bryggerier och man faxade in sina ansökningar. Nynäshamns Ångbryggeri är med bland pionjärerna för svenskt hantverksöl, men står sig fortfarande bra i en hårdnande konkurrens.

Sverige har i dag runt 400 bryggerier och de allra flesta har startat under de senaste sju-åtta åren. Men det finns dom som varit med betydligt längre än så.

Nynäshamns Ångbryggeri är ett sådant exempel. Allt började med Hagges Bärsklubb men det utvecklades till mer.

När Christer ”Cribba” Johansson på egen hand skapade ett bryggverk på 80 liter började man att producera öl också.

– Där och då bryggdes Bedarö Bitter för första gången. Då fanns inga regler för hur man skulle ha ett företag som ville brygga öl i vår storlek, säger vd Thomas Hansen.

Projektet startades 1995 och de första kommersiella ölen bryggdes 1997. Grundare var kvartetten Cribba Johansson, Tony Magnusson, Lasse Ericsson och Pelle Hedlund. Hansen anslöt till gänget efter något år.

– Det fanns under tio bryggerier i Sverige då, och man faxade och skrev brev för att kommunicera. Jag minns att vi fick förklara vilka vi var för att över huvud taget få tag på malt. Det var en kamp i början.

Svårt att sälja öl

Ett nytt bryggverk hade då skapats på 500 liter och man bryggde inledningsvis en gång per vecka.

– Många tyckte att vi gjorde jättekonstig öl, det var tufft att komma ut på marknaden. OT och Akkurat köpte en del men de flesta ville ha ölen på flaska och det fanns ingen flaskningsutrustning för vår storlek på bryggeri, minns Hansen.

En vändning kom när man träffat på personer från baren McKinleys på en festival. Där fick man sin första fasta kran och sedan spred sig ryktet och det började att gå lättare.

Dessutom var Cribba Johanssons uppfinningstalanger nyttiga även den här gången.

– Han byggde en mottrycksfyllare så att vi kunde göra flaskor. Men allt var helt manuellt, vi hade etiketter som fick läggas i vatten och vi gjorde 200 flaskor per timma, säger Hansen.

In på Systembolaget

Bedarö Bitter hittade sedan in på Systembolaget runt år 2006 och även där var det en utmaning innan man lyckades.

– På den tiden fanns det bara offerter för stora bryggerier. Men tack vare efterfrågan via privatimport kunde vi till slut kvala in i fler och fler butiker. Sedan kom även Landsort Lager in 2008, säger Hansen.

Landsort Lager är i dag det öl som man brygger mest av.

Under resan har man också hunnit med en flytt. Huset där bryggeriet fanns från början skulle rivas, så det blev en flytt cirka 50 meter.

– Kommunen erbjöd oss den här lokalen, där det tidigare varit ett elverk. Vi kom in här och kunde börja riva 2005 och flyttade in i juni 2006, säger Hansen.

Nära en miljon liter

I dag är Nynäshamns Ångbryggeri ett helt annat företag än när verksamheten startade. Totalt jobbar 16 personer i företaget, men har sin egen provsmakningsbar och brygger idag runt 2500 liter öl per batch.

– Vi klarar av att brygga runt 1,3 miljoner liter här och det blev nästan 900 000 liter i fjol. Vi brygger tre gånger per dag när det är högtryck, säger Hansen.

Det börjar bli trångt i lokalerna och bland annat har man jästankar utomhus. Lagret liggen bit bit bort från produktionsdelen.

– Vi har tittat på att satsa på ett produktionsbryggeri. Men vi har inte bråttom och vi vill växa organiskt, säger Hansen.

Man löser allt på egen hand när det gäller leveranser, etiketter och administration. Hansen säger att det finns en stolthet i att kunna ha det så.

– Vi har jobbat mycket med kvalitet de senaste åren och satsat på laboratorium och annat. Det är viktigare för oss än att växa.

Ett led i att jobba med kvalitet är att man jobbar med kottar och inte med pellets när det gäller humle.

– Dels handlar det om en tradition här, dels får du en annan humleprofil och inte lika vass humlesmak, säger bryggaren Andreas Klässman.

De har inte bråttom framåt på Nynäshamns Ångbryggeri, men efter drygt 20 år i branschen vet man vad som krävs för att hänga med och klara den ständigt ökande konkurrensen. Kvalitet sätt i centrum och det har varit en framgångsfaktor.

– Vi har väldigt få reklamationer och det är vi också stolta över, säger Hansen.