Unik lokal ölsatsning i Scandinavium

Foto: Henrik Edberg

Det är ett minst sagt unikt avtal som möjliggjort för nyöppnade baren Kranen på den klassiska evenemangsarenan Scandinavium i Göteborg. Totalt står 27 lokala bryggerier bakom satsningen som beskrivs som en hyllning till ölstaden.

Scandinavium invigdes 1971. Sedan dess har otaliga musikevenemang ägt rum, och inte minst hockeymatcher spelats, i multiarenan på Valhallagatan i centrala Göteborg. Länge har också Spendrups haft monopol på arenans ölkranar. Den 26 oktober förra året innebar en milstolpe i Scandinaviums och ölgöteborgs historia då baren Kranen hade sin invigning. Puben är helt dedikerad till göteborgsk öltradition och tack vare ett samarbete med Göteborgs bryggargille är det nu hela 27 göteborgsbryggerier som levererar öl till baren.

 

Drivande i arbetet, inte minst med avtalet, är bryggargillets ordförande Darryl De Necker, som också är en av grundarna av Beerbliotek. Att få samtliga bryggerier i bryggargillet att dra åt samma håll och inse vad som krävs för att man skulle kunna ro hem ett avtal med Göteborgs Stad och Got Event (stadens evenemangs- och arenabolag), och för att få bli en officiell leverantör, har inte varit helt enkelt. Enligt Darryl De Necker har det ställts krav på en form av professionalitet som inte alltid är helt självklar för bryggare och företagare på mindre bryggerier. ”This is the big boys’ table, det krävs professionalism och inte bara idealism”, som Darryl uttrycker det.

 

– Det var ett enormt jobb och har krävts en del tålamod. Men jag är så stolt över att vi lyckades och fick till administrationen och avtalet med staden så att småbryggerierna fick bli leverantörer till Göteborgs Stad, på samma sätt som exempelvis Göteborgsfamiljen, Carlsberg och Spendrups, säger Darryl De Necker.

 

 

Att Kranen har varit viktigt för att nå ut brett bland konsumenterna råder det ingen tvekan om.

 

– Det har varit skitbra för konsumenterna att det finns en pub som säljer Göteborgsk hantverksöl. Hela syftet med satsningen är att visa upp den göteborgska ölkulturen och att vi är Sveriges ölhuvudstad, det får vi verkligen göra här, säger Darryl, som också varit med och designat utförandet och utseendet på Kranen.

 

Johan Nyth, Got Events chef för försäljning och restaurang, delar bilden av att Kranen hittills har varit ett lyckat koncept.

 

– Vår bild är att Kranen fått en riktigt fin start och fungerat på det sätt vi såg framför oss då vi jobbade fram konceptet. Vi har fått positiva reaktioner från besökare vilket är väldigt roligt, säger han.

 

Enligt Johan Nyth har tanken med Kranen, att skapa en ny upplevelse i Scandinavium med ett mer varierat utbud av dryck och mat, fungerat bra. Han lyfter också det unikt göteborgska i utformningen och det faktum att man spelar musik från Göteborg som ett framgångsrecept.

 

– Vi ser att det är en blandad målgrupp som har hittat till Kranen. Unga och mer erfarna, kvinnor och män. Den har också funkat bra på alla typer av evenemang, säger Johan Nyth.

 

 

En viss anpassning till de inte alltid helt hantverksölvana kunderna på Scandinavium har man dock varit tvungna att göra.

 

– Det ljusa lagerölet säljer bäst. Från början var det tre kranar pilsner och tre kranar ipa. Nu är det fyra kranar pilsner och två ipa, säger Darryl De Necker.

 

I de stora kylskåpen samsas öl från de 27 olika lokala bryggerierna. För varje enskilt bryggeri handlar det således inte om några stora mängder.

 

– Kranen kommer inte att vara någon moneymaker på det sättet. Varje bryggeri har hittills levererat två fat och sex flak öl. Det är genom att ha en fast kran på en pub som man tjänar pengar i bryggerivärlden. Så blir det inte på Kranen, säger Darryl.

 

 

Enligt Darryl innebär Kranen ett första steg för att visa hur viktigt – men litet – hantverksöl fortfarande är och hur långt branschen har att gå.

 

– Men nu finns avtalet med staden på plats, vilket öppnar för möjligheten att öppna liknande ställen på till exempel Centralstationen, Liseberg eller kanske till och med på Landvetter flygplats. Den möjligheten fanns inte innan. Och vem vet, kanske kan Kranen bli ett varumärke i framtiden, säger Darryl De Necker.

 

När det gäller fler öppningar av pubar med Kranens koncept i Göteborg finns dock än så länge inga konkreta planer.

 

– Möjligheten till liknande öppningar på andra ställen kan jag inte uttala mig om, säger Johan Nyth.

 

Så, vad har då Spendrups, som har fått släppa sitt järngrepp om utbudet i ölkranarna i Scandinavium och dela det med 27 småbryggerier, om satsningen?

 

– Vi hyr sedan en tid ut utrustning till Scandinavium för att stötta deras satsning på att endast servera öl från lokala bryggerier i Göteborg på restaurang Kranen. Scandinavium är en stor och viktig kund för oss och vi ser nyttan av att tillgodose deras önskemål tillsammans genom att ge en plattform för lokala bryggerier i Göteborg. Det är ett bra initiativ och vi är glada över att kunna hjälpa till, säger Rose-Marie Hertzman, presschef på Spendrups.

 

Bryggerierna som levererar till Kranen:

Ahlafors, AKiA Brygghus, Barlind Beer, Bearded Rabbit, Beerbliotek, Beerium Kraftölsbryggeri, Beersmiths, Billdale, Brewgineers / Box Brewing, Dugges Bryggeri, En Aleigen Brewery, Fermenterarna, Göteborgs Nya Bryggeri, Hönöbryggeriet, Majornas Bryggeri, O/O, Oceanbryggeriet, Odd Island Brewing, Poppels Bryggeri, Rådanäs Bryggeri, Rörö bryggeri, Sad Robot, Spike, Stigbergets Bryggeri, Två Feta Grisar, Vega Bryggeri, Wet Whistle.

 

Tidigare i veckan nominerades Kranen-satsningen till Årets ölutvecklare 2023 av Carlsberg Sverige. 

 

Läs mer: 

De nomineras till Årets ölutvecklare 2023