Hej, hallå Liam Devlin, som efter en vända på Stigbergets Bryggeri är tillbaka som exportchef på Lervig – bryggeriet där han en gång började sin ölkarriär som fatfyllare.
När irländaren Liam Devlin flyttade till Stavanger för tolv år sedan hade han ingen bakgrund inom öl. Men han lärde känna några av bryggarna på Lervig och arbetade sig sedan upp genom verksamheten.– Jag har haft många olika roller på bryggeriet. Men exportjobbet passade mig bäst, jag gillar kontakten med människor, marknader och nya länder, säger Liam Devlin.
Efter nästan sex år på Lervig bytte han 2021 till Stigbergets Bryggeri i Göteborg, där han jobbade med Stigbergets exportmarknader.– Jag älskar Göteborg, det är en fantastisk stad och jag trivdes väldigt bra. Stigbergets är ett spännande bryggeri som betytt mycket för den nordiska ölscenen, säger Liam Devlin.
– Samtidigt pendlade jag hela tiden mellan Stavanger och Göteborg, så på det sättet har jag aldrig riktigt lämnat Norge.
Sedan september är han tillbaka på Lervig med ny energi och nya perspektiv.
– Det känns som att komma hem. Jag känner teamet, platsen och kulturen. Men jag tar också med mig mycket från Sverige, särskilt hur ni tänker kring hantverk, smak och presentation, säger han.
Skillnaderna mellan länderna är dock stora när det gäller lagar, regler och hur ölen säljs.
– I Norge är marknadsföringen obefintlig. De norska bryggerierna måste enligt lag blocka alla norrmän från sina Facebook-konton och vi får inte visa upp ölflaskor eller ens gamla bilder på öl i barerna. En bar i Stavanger fick till och med en varning för att de använde tomma vinflaskor som ljusstakar, berättar Liam Devlin.
Han tycker att Sverige på många sätt är enklare att arbeta med som bryggeri.
– Sverige har Systembolaget, som många klagar på, men jag tycker faktiskt att det fungerar bättre än Vinmonopolet i Norge. De hanterar öl på ett mer genomtänkt sätt, säger Liam Devlin.
Lervig exporterar i dag ungefär 25 procent av sin produktion till ett 30-tal länder. De stora marknaderna är Norden och Storbritannien, men de jobbar även på att få in en fot i Asien.
– Kinesiska marknaden har potential, men logistiken är svår. Man vill inte att en IPA ska ligga sex veckor på ett fartyg. Men vi jobbar nära en importpartner där och har haft ett bra år.
Många svenskar förknippar Lervig med alkoholfri öl. Serien No Worries finns på Systembolaget i flera olika varianter, bland annat julölet Driving Home for Christmas – en 0,5-procentig brown ale som återkommer varje vinter. Sverige har alltid varit en viktig marknad för Lervig med en kunnig och nyfiken publik, men enligt Liam Devlin har det blivit allt svårare att nå ut med utländsk hantverksöl de senaste åren.
– Den svenska marknaden har blivit tuffare. Konsumenterna är mer priskänsliga än förr och samtidigt växer intresset för lokalproducerat. Det är positivt i grunden, men gör det svårare för oss som kommer utifrån, säger Liam Devlin.
Startskottet för Lervig avlossades 2001 när Ringnes, som då ägde det lokala bryggeriet Tau Bryggeri, flyttade produktionen från Stavanger till Oslo. Beslutet väckte ilska bland stadens ölälskare och fick en grupp entreprenörer att starta ett nytt bryggeri för att hålla liv i den lokala ölkulturen. På väggen i bryggeriet står fortfarande orden som grundarna lät måla dit vid invigningen: ”Vi skal brygge verdens beste øl.”
– Det var visionen redan från början. Vi är inte där ännu… men vi är på god väg, säger Liam Devlin med ett brett leende.
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.