Nyheter

Systembolaget vill ha namnbyte – två år efter lanseringen

Två år efter lanseringen av ölet vill Systembolaget att bryggeriet ska byta namn på det. Och detta efter att två gånger tidigare ha godkänt samma namn.

Efter ett möte i märkningsgruppen idag får leverantören fortsätta saluföra artikeln med nuvarande märkning förutom på en punkt. De behöver korrigera i texten då den hänvisat till Norrlands alla restauranger. Leverantören har tidigare meddelat att de är villiga att ändra det.

Egentligen hade nog Bottenvikens Bryggeri i Luleå mest bara otur. Deras öl Lager på lager har funnits i två år på Systembolaget och det var först när ölet skulle göras i en specialversion för en kund som det gick snett.

– Kunden ville ha Lager på lager med en annan bild på etiketten och heta deras företagsnamn, men det står fortfarande Lager på lager på den och även på baksidan. Vi hade redan tryckt etiketten när de sa att vi inte fick använda Lager på lager på dem, berättar Joakim Nilsson på Bottenvikens Bryggeri.

Svaret förvånade honom och när han nämnde att de redan använt det namnet i två år gick det ännu sämre.

– De sa ”Har ni? Det kan ni inte få ha!”.

Nu vill Systembolaget att Bottenvikens till nästa tryckning eller senast december ska ändra namnet och Joakim kommunicerar just nu med dem om hur det ska lösas.

– Jag försöker formulera att de kan bråka med nån annan. Två tjänstemän har gått med på namnet tidigare och jag tycker inte att det är solklart att folk kommer att supa ihjäl sig på grund av det.

Etiketten godkändes först vid lansering av Lager på lager för två år sen. Sen en gång till när man gick från flaska till burk.

– Det är frustrerande och när jag pratade med alkoholgranskningsmannen skrattande han bara. Han tyckte att de borde ha gjort det när vi skickade in den första gången, säger Joakim, som är inne på samma linje.

– De kunde ha sagt till för länge sen i stället för att låta oss jobba in ett namn och sen komma när kunderna lärt sig att hitta ölet.

Nu sitter Joakim och de andra och funderar på ett nytt namn till Lager på lager.

– Det är svårt, jag försöker ta reda på om vi kan använda något liknande som Lager av lager eller nåt.

På Systembolaget svarar man att det handlar om en dialog och att frågan inte är avgjord än.

– Det stämmer att vi återkopplat till leverantören och frågat om de kan korrigera märkningen, bland annat på grund av namnet Lager på lager. Men vi har inte gett ett slutligt besked om huruvida leverantören kommer att behöva ändra märkningen och produkten är inte stoppad på något sätt utan vi har en dialog om detta. Det ska vara ett internt möte om detta i veckan. Men att vi säljstoppar en artikel på grund av att märkningen inte är förenlig med lagstiftningar som exempelvis alkohollagen eller konsumentverkets föreskrifter när den redan är lanserad är förhållandevis sällsynt. Alla leverantörer har dessutom rätt att överklaga Systembolagets beslut till ASN, Alkoholsortimentsnämnden, säger man i ett uttalande från Systembolagets presstjänst.

”Bland annat” i det här fallet handlar om att man ser till helhetsbilden vid bedömningen.

– Har en person på en etikett exempelvis en surfbräda under armen och det syns att personen är på land, då kan den vara okej. Men om det ser ut som att personen och brädan är ute på vågorna, då är den förmodligen inte okej.

Det faktum att det gått så lång tid och att etiketten godkänts två gånger innan den nu ifrågasätts förklaras med att bedömningar skiftar över tid.

– Systembolaget i sig är ingen kontrollmyndighet och lagstiftningar, förordningar, föreskrifter och praxis ändras regelbundet så våra bedömningar kan behöva ändras utifrån detta, bland annat.

Uppdatering

Vi kontaktade Systembolaget om detta förra veckan och har nu fått beskedet att Bottenvikens Bryggeri får fortsätta med Lager på lager. Det enda man behöver göra är att korrigera en hänvisning till ”Norrbottens alla restauranger”.

Joakim Nilsson på Bottenvikens är nöjd.

– De hade haft ett möte nu på morgonen med deras märkningsgrupp och de sa att det är okej att behålla namnet. Jag tycker att de har haft fel hela tiden, men det är bra att de tog det till sig det. Det är en öl som säljer mer och mer för oss och då vill inte in och peta för mycket.