Systembolaget rankas högt för innovationsförmåga

Systembolaget

Systembolaget har en hög innovationsförmåga enligt Svenskt Innovationsindex för 2020, Foto: Pressbild

Systembolagets innovationsförmåga rankas högt i en ny undersökning där 9000 kunder fått säga sitt.

Det är i Svenskt Innovationsindex för 2020 som det visar sig att Systembolaget har den snabbast växande innovationsförmågan i svenskt näringsliv och offentlig sektor.

Undersökningen baseras på åsikter från 9000 kunder om hur de upplever innovationsförmågan hos olika företag och offentliga organisationer.

– Vi tror att en stor anledning till att vi fått så bra omdömen är att vi varit snabba med att ställa om för att klara effekterna av pandemin och säkra en trygg och säker handel i våra butiker och i vår e-handel, säger Linda Bornvik som är chef för erbjudandeutveckling på Systembolaget.

– Det är såklart väldigt roligt och hedrande att kunderna visar att de uppskattat det.

Som ett exempel på innovationsförmågan tar hon upp appen ”Måttfull” och att Systembolaget har utvecklat sitt sortiment och erbjudande på flera sätt.

– Bland annat har vi öppnat en ny onlinebutik, tagit in flera nya och uppskattade produkter i sortimentet och ökat kundernas tillgänglighet till våra medarbetare. Exempelvis genom fler chattagenter på vår webbplats. Vi har även gjort det smidigare att hämta hem det man beställt på nätet, säger Linda Bornvik.

Drygt 90 aktörer var med i studien och har värderat erbjudande, leverans, kundmiljö och kundmöte. År 2019 låg Systembolaget på plats 17 och har nu klättrat till en fjärdeplats efter Ikea, Spotify och MTR Express.