Systembolaget 65 år – här är allt som hänt

Bildspel

Bild 1 av 5

Under en period tändes en lampa slumpvis vid kassan och då fick kunden visa legitimation. (Foto: Systembolagets arkiv)

1 oktober 1955 grundades Systembolaget i sin nuvarande form. Därmed är det dags för 65-årsjubileum och vi tittade tillbaka på en del händelser som fått uppmärksamhet genom åren.

I princip alla har en åsikt om Systembolaget. De allra flesta svenskar går dit, vissa vill avskaffa det och andra tycker det fungerar jättebra.

När allt startade för 65 år sedan såg det mesta annorlunda ut, och Systembolagets resa har varit allt annat än rak. Men monopolet har stått sig och i år går Systembolaget mot en rekordförsäljning.

Vi tog en titt på de 65 åren och hittade en massa intressant som hänt.

1955

41 lokala systembolag med totalt 247 butiker slås samman och Nya Systemaktiebolaget bildas. Åldersgränsen är 21 år och nu kan man även köpa starköl på Systembolaget. Tidigare var det bara möjligt på Apoteket.

1956
Priset på alkohol stiger snabbt och det har förstås många synpunkter på. En liter Renat brännvin ”chockhöjs” från 18 kronor till 23,40 kron0r. 1958 kommer ännu en prishöjning och en liter renat kostar nu 27 kronor.

1960
Sakta men säkert börjar svenskarna att dricka annan sprit. Whisky, rom och cognac säljs mer men fortfarande är Renat brännvin det som de allra flesta vill ha. Den produkten står för 64 procent av den totala spritförsäljningen.

1963
Personalen på Vin- & Spritcentralen strejkar för att få mer semester. Då man är den enda leverantören till Systembolaget utbryter kaos i många butiker och brännvinet säljer slut. Allt fler köper då cognac och champagne för första gången för att ha alkohol hemma. Till slut kommer parterna överens och brännvinet kommer tillbaka i butikerna.

1964
Regeringen beslutar om skärpta legitimationskontroller och nu krävs fotolegitimation. I kassorna införs ett slumpsystem där en röd lampa tänds för vissa kunder som då måste kunna legitimera sig. Systembolaget installerar också fotoautomater i butikerna där kunderna kan ta bilder för sina id-kort.

1965
Staten tillåter att mellanölet får säljas i livsmedelsbutiker och det blir en succé.

1967
Systembolagets plastpåse har premiär. Inledningsvis är kunderna oroliga för om påsen ska hålla, men efter hand accepteras den mer och mer.

1968
Systembolagets nuvarande logga ser dagens ljus för första gången.

1969
Myndighetsåldern sänks och nu kan personer handla på Systembolaget när de fyllt 20 år.

Spola Kröken är en av Sveriges mest uppmärksammade marknadsföringskampanjer. (Foto: Systembolagets arkiv)

1971
Sveriges kanske mest kända marknadsföringskampanj, i alla fall för oss lite äldre, föds. ”Spola kröken” är Systembolagets sätt att försöka minska alkoholdrickande och en rad kändisar engageras i kampanjerna. Kampanjen fick grönt ljus efter att man valt bort alternativet ”Nobba nubben”. Inledningsvis stoppas bland annat AIK:s hockeylag från att ha loggan på sina tröjor och det får mycket uppmärksamhet. Men efterhand dyker loggan upp på allt fler ställen. Bara efter några år har 90 procent av svenskarna nåtts av budskapet och kändisar som Janne ”Loffe” Carlsson, Ingemar Stenmark, Linda Haglund, Toini Gustafsson, Ronnie Peterson, Cornelis Vreeswijk och Torgny Mogren syns i olika kampanjer.
Efter 17 år, 1988, avslutas kampanjen.

1977
Systembolaget blir först i Sverige med en MBL-överenskommelse

Det här året förbjuds också mellanölet från att säljas i vanliga butiker, och det ger starkölet en rejäl säljökning.

1980
Klockdiagrammet gör sin debut. De fyllda cirklarna ska visa hur produkterna smakar och blir ett sätt att välja produkter som passar den egna smaken.

1981
Det blir en het debatt om lördagsöppet eller inte på Systembolaget. Facket och regeringen vill ha lördagsstängt, men Systembolaget säger nej. Riksdagen beslutar om ett försök med lördagsstängt under sommarmånaderna 1981 och då avgår vd Rune Hermansson i protest. 1982 införs lördagsstängt permanent och det året blir också Gabriel Romanus ny vd.

1988
Kunderna får själva börja att packa sina påsar vid inköpen. Förändringen införs för att minska belastningsskadorna hos personalen.

1991
De första butikerna för självbetjäning öppnas. Först ut är Filipstad och det anordnas bussresor med människor som vill kunna känna på flaskorna och lägga dom i sin korg innan de går till kassan och betalar.

1995
Den övre alkoholgränsen för starköl försvinner. En ny alkohollag som anpassa till Sveriges medlemskap i EU börjar att gälla. Systembolagets monopol på försäljning till restauranger försvinner och Vin & Sprits monopol på import och export tas bort. Under året går Systembolaget från en leverantör till 115 leverantörer.

1997
EU-domstolen beslutar i den så kallad Franzéndomen att den svenska modellen med ett monopol är förenlig med EG-rätten så länge Systembolaget syftar till att värna folkhälsan. Systembolaget får inte diskriminera leverantörer från andra länder.

1999
Anitra Steen blir ny vd för Systembolaget.

2000
Under året inför Systembolaget betalning med kredit- och betalkort. Man gör också det första försöket med att sälja alkohol online i Stockholmsområdet, men det försöket avslutas 2001.

2001
Riksdagen beslutar att Systembolaget återigen ska få ha öppet på lördagar. Det blir också möjligt för Systembolaget att anordna provningar samt auktioner för allmänheten.

Den stora muthärvan är kanske Systembolagets mörkaste period under de 65 åren som man funnits till. (Foto: Systembolagets arkiv)

2003
Den stora muthärvan inom Systembolaget börjar att rullas upp. En internutredning slår fast att det skett brott på den policy som gäller för kontakter med leverantörer. Cirka tio butikschefer lämnar sina jobb, sju butikschefer och tre leverantörer polisanmäls. En åklagare startar en förundersökning gällande grovt mutbrott och bestickning.

2004
Åklagarens förundersökning presenteras. Åtalet omfattar totalt 77 personer hos Systembolaget, samt 15 personer hos tre olika leverantörer.

2005
I efterspelet till mutskandalen anställer Systembolaget totalt runt 60 nya butikschefer.

2009
Anitra Steen slutar som vd och ersätts av Magdalena Gerger, som har den rollen även i dag.

2012
Systembolaget börjar med hemkörning. Det sker i mindre skala på utvalda platser, men försöket går bra och verksamheten utvecklas.

2015
Systembolaget rankas som Sveriges bästa serviceföretag och får även pris som bästa detaljhandelsföretag. Till stor del är det företagets satsning på bättre kundservice som ger utdelning.

2020
I år är Systembolaget på väg mot ett år med rekordförsäljning av alkohol. Coronaviruset och de stängda gränserna är en förklaring till det, men framför allt ölförsäljningen har ökat i princip varje år under 2000-talet. Samtidigt ifrågasätts monopolet och bland annat pågår en rättslig prövning där Winefinders försäljning av vin i Sverige utreds.

Efter 65 år lever alltså monopolet vidare. Vi får passa på att säga grattis på jubileumsdagen. Informationen kommer från Systembolagets hemsida, där du kan läsa ännu mer om dess historia.