Ett nytt avtal gör Spendrups till ensam ölleverantör till flera av landets största musikfestivaler under fem års tid. Men vad tycker egentligen festivalbesökarna om dryckesutbudet? Vi har låtit några av dem tycka till – festival för festival.
När festivalsäsongen drog i gång med Åre Sessions var det med Spendrups som fortsatt leverantör av öl och alkohol. I slutet av förra året förlängde bryggeriet också sina avtal med Live Nation och Luger fram till 2030 – ett avtal som omfattar Way Out West, Åre Sessions, Sweden Rock och STHLM Fields.
Två giganter går därmed i armkrok. Spendrups är Sveriges största bryggeri, medan Live Nation är landets dominerande arrangör av konserter och festivaler. Tillsammans kontrollerar de dryckesutbudet på flera av landets mest välbesökta festivaler.
Vi har snackat öl- och dryckesutbud med tre trogna festivalbesökare; Ida Stiller i Åre, Henrik Melander från Karlshamn och Emily Teller i Göteborg.
ÅRE SESSIONS – 1–5 maj

Ida Stiller besöker Åre Sessions varje år – bilden är från ett snörikare år. Foto: Spendrups / Håkan Luthman/LT
Årets upplaga av Åre Sessions var den åttonde i ordningen och trots snöbrist bjöd festivalen som vanligt på en mix av musik och fjällaktiviteter. Norrlands Ljus Alkoholfri var återigen huvudsponsor med tydlig närvaro på scener, i barer och i kommunikationen.
Festivalen är känd för att kombinera konserter med yoga, toppturer och klubbnätter. Men dryckesutbudet på området är begränsat.
– Så vitt jag förstår serveras det bara Norrlands Ljus. Det är lite trist om man är dryckesintresserad, men jag är nöjd med en ljus lager, säger Ida Stiller, journalist och återkommande besökare.
Hon hade gärna sett fler lokala inslag.
– Jämtland har en stark mat- och dryckeskultur. Det vore kul att se öl från till exempel Jämtlands Bryggeri på området. Mitt tips är att äta och dricka i byn, där utbudet är större.
Trots det enkla ölutbudet tycker Ida att dryckesutbudet funkar för festivalens helhetskänsla.
– Redbull-vodka funkar oväntat bra på klubbspelningarna. Många uppskattar nog att det är enkelt och tydligt, Åre Sessions handlar mer om helhetsupplevelsen än om ölsorter.
SWEDEN ROCK – 4–7 juni

Henrik Melander har varit på alla Sweden Rock och tänker gå i år också. Foto: Spendrups / Privat.
I juni är det dags för Sweden Rock i Norje, Sveriges kanske mest ölintensiva festival. Spendrups har tagit över efter Falcon som huvudleverantör med Pistonhead Regular Lager i spetsen. Enligt uppgift kan det gå åt uppåt 150 000 liter öl under festivalens fyra dagar.
Festivalområdet rymmer 23 barer med över 250 bartenders. Förutom Pistonhead serveras även öl från Gotlands Bryggeri och Brutal Brewing. Storsäljaren A Ship Full of IPA har fått en egen bar i närheten av foodtruck-området.
För Henrik Melander från Karlshamn, som gör sin 32:a Sweden Rock, har festivalens dryckesutveckling varit tydlig.
– I början fanns knappt någon öl alls. Jag drack ljummen cola i bilen. Nu är det en helt annan upplevelse. Att kunna köpa en öl och slå sig ner var som helst på området är fantastiskt, säger han.
Flytten till Norje 1998 blev en vändpunkt.
– Friheten att dricka överallt på området förändrade allt. Tidigare var man tvungen att hålla sig till inhägnade zoner, men nu kan man njuta av både musiken och ölen samtidigt, säger Henrik.
Han beskriver också hur utbudet vuxit med åren.
– Efter 2018 blev alternativen många fler. Idag finns allt man behöver på plats, mat, dryck och musik. Det gör att man slipper lämna området och kan fokusera på upplevelsen, säger han.
Även om han gillar variation, håller han fast vid klassikern.
– Jag är nog ganska konservativ. En ljus lager är svårslagen en varm dag. Men det är kul att det finns rosé, gin och tonic eller till och med bara kallt vatten att variera med.
Ett av Henriks finaste minnen från festivalen är kopplat till öl.
– Att få bjuda mina vänner och min barndomsvän i bandet Hexed på en kall öl efter deras premiärspelning, det var en stund fylld av stolthet, musik och vänskap.
WAY OUT WEST – 7–9 augusti

Emily Teller efterlyser fler dryckesalternativ på den stora musikfesten i Slottskogen. Foto: Spendrups / Privat.
Göteborgsfestivalen Way Out West lockar både musikälskare och sponsorer från hela landet – däribland Spendrups. Med flera scener i Slottsskogen i centrala Göteborg och klubbspelningar runtom i stan är det en av Sveriges mest välbesökta och stilbildande stadsfestivaler. I år väntas nya publikrekord och på dryckessidan är det som vanligt Norrlands Guld Ljus som dominerar i barerna.
Spendrups har länge haft en stark närvaro på festivalen, både genom öl och som huvudsponsor. Norrlands Ljus har till och med en egen paviljong där ölen serveras iskall i stora sejdlar, ett populärt tillhåll för många besökare. Även om Norrlands Ljus är mest synlig finns fler alternativ från Spendrups portfölj för den som letar efter variation.
Emily Teller är sociala medier-ansvarig på kollektivet Kyrkogatan 13 i Göteborg och återkommande besökare på Way Out West.
Hon tycker att festivalens dryckesutbud har utvecklats de senaste åren, men menar att det finns mer att göra, särskilt för den som söker något utöver det mest lättillgängliga.
– Jag tycker utbudet har blivit bättre men kan absolut utvecklas mer. Förra året hängde jag mest i vinbaren hos Climate Wines och Terroir Vin. Det var sjukt trevligt att kunna dricka riktigt nice viner på festival, säger hon.
Även spritutbudet har fått sig ett lyft, inte minst genom barer som Wet City Spirits.
– Det blev en del vändor dit för gin och drinkar. En enkel grogg går ju alltid ner och går fort att servera, men jag hade inte haft något emot att köa för en riktigt bra mezcal margarita i sommar.
Samtidigt menar Emily Teller att det vore spännande att se ännu fler dryckesalternativ ta plats, kanske till och med något riktigt oväntat.
– Min go-to-dryck är egentligen champagne, så om jag får önska fritt hade en bubbel- och ostronbar varit högst på listan. Det hade varit Way Out West Deluxe.
Fakta: Spendrups och musikfestivalerna
Avtalet: Spendrups har tecknat ett femårigt avtal (2025–2030) med Live Nation och Luger.
Festivalerna som omfattas:
• Åre Sessions, ca 20 000 besökare (huvudöl: Norrlands Ljus)
• Sweden Rock, ca 170 000 biljetter fördelat på 4 dagar (huvudöl: Pistonhead)
• Way Out West, ca 70 000 besökare (huvudöl: Norrlands Guld Ljus)
• STHLM Fields, ca 50 000 besökare (huvudöl: Norrlands Ljus)
Ölen som serveras: Norrlands Guld, Norrlands Ljus, Pistonhead, Gotlands Bryggeri, Brutal Brewing.
Festivalarrangör: Live Nation är Sveriges största konsertarrangör med över 2 000 evenemang per år.
_
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
