Sommarens gårdsförsäljning gav mersmak

Nyhet

Beernews Tobias Janius gör sitt första gårdsinköp hos Höganäs Bryggeri.

Fyllda ölkassar och glada besökare men också onödigt krångel som har riktat ljuset på en omodern alkohollag. Beernews har pratat med fem bryggerier och en besökare om deras erfarenheter från sommarens gårdsförsäljning.

I sommar har gårdsförsäljningspremiärerna avlöst varandra. Kommun efter kommun har fått ordning på sin handläggning och klubbat igenom sina första tillstånd. Enligt sajten gardsfarsaljningsguiden.se, som drivs av som ett hobbyprojekt av Robert Edlund Filipsson, har drygt 110 tillstånd nu delats ut, varav knappt hälften till bryggerier – samtliga belägna utanför, eller strax utanför, Sveriges tre största städer. 

Förslaget, som det blev, möttes av kritik från många bryggerier. Flera av de som redan har en befintlig besöksverksamhet ansågs vara för stora, medan de mindre har haft svårt att motivera satsningen och investeringen mot de låga försäljningskvoterna. Ett bryggeri får idag sälja tre liter starköl förutsatt att man först erbjudit en kostnadsbelagd, kunskapshöjande aktivitet och deklarerat om alkoholens skadeverkningar. Om bryggeriet också destillerar sprit har de även fått sälja 0,7 liter av det. 

Men att det trots de låga försäljningsvolymerna och aktivitetskraven funnits bryggerier som haft stor glädje av reformen är tydligt. Av de fem bryggerier som Beernews har pratat med är samtliga positiva – och allra mest positiva är Höganäs Bryggeri. De började med gårdsförsäljning samma dag som den blev tillåten och under juli månad hade de över 2 000 besökare. 89 procent av dem handlade med sig full pott, vilket hos Höganäs innebär nio öl och en flaska gin. En av dem var Beernews Tobias Janius.

– Det är det enda gårdsförsäljningsbesöket jag gjort och jag måste säga att upplevelsen var extremt positiv, Höganäs gjorde alla rätt. Som besökare kunde jag välja på en ölprovning eller rundtur och eftersom jag körde bil blev det en rundtur, och tack vare att det var lugnt innan lunchen, kunde de ta emot mig direkt. Vi fick en visning i bryggeriet där de berättade om ölen och deras historia. Efter en halvtimme var det fritt fram att handla. De hade investerat i stora kylar och hittat kundkorgar som var perfekt anpassade för nio flaskor. Lokalerna var otroligt coola, mer av en amerikansk brew pub-upplevelse kan man nog knappt hitta i Sverige, säger Tobias Janius och fortsätter:

– Men om jag skulle handla igen? Jag vet inte. Det finns en begränsning i hur många bryggerivisningar man har intresse av att gå och jag tror bryggerierna kommer att behöva vara väldigt kreativa för att locka tillbaka gäster. En ölflight i samband med en afterwork är förstås ett sätt som återkommande skulle kunna fungera, men då bygger det på konsumtion av alkohol vilket inte heller känns helt rimligt. Jag hoppas inte att den här första sommaren flög för att det var nytt och att folk sedan tröttnar för att det blir för många trösklar. Bryggerierna som ligger på turistorter, som Höganäs, och kan leverera något unikt tror jag blir de stora vinnarna. Men hur många är det?

Lukas Östeberg på Höganäs bryggeri är nöjd med hur sommaren flutit på, och hoppas att det fortsatt ska vara full fart i höst. 

– Det har fungerat bra, inget krångel utan bara smidigt. Om jag skulle kunna ändra något är det att den kunskapshöjande aktiviteten skulle vara lite kortare, sammanfattar han. 

Ett bryggeri som också har en stark turistsäsong är Snausarve Gårdsbryggeri utanför Slite på Gotland. 

– Vi är helt klart positivt överraskade. Handläggningen fungerade smidigt och vi fick vårt tillstånd på två veckor och sedan dess har vi kört varje dag från klockan tre. Det kunskapshöjande arrangemanget har inte varit ett problem, vi visste att detta var ett besöksarrangemang och med vår pub och restaurang är det helt naturligt för oss. Vi har erbjudit två olika alternativ, antingen en kortare bryggerivisning eller en mer omfattande ölprovning och gästerna har varit jättenöjda och tyckte att det varit roligt att titta i bryggeriet. Alla har handlat med sig öl och vi har sålt slut på det exklusiva, säger Kalle Andersson och fortsätter: 

– För oss passade det här också väldigt bra eftersom vi ligger i ett byte från flaska till burk vilket gör att vi just nu inte har någon öl på Systembolaget. Men vi har ändå sålt mer än vi brukar göra och till en bättre avans. Nu brygger vi massor av specialöl för att ha till nästa sommar. Visst finns det en osäkerhet i hur det ska bli med återkommande gårdsförsäljningsgäster, men det är tacksamt att vi har så mycket turister där vi är. 

På Bottenvikens bryggeri i Luleå har de provat på gårdsförsäljningen vid några enstaka tillfällen, men där har flera av besökarna varit kritiska till att aktiviteten kostat pengar. 

– Flera av de kunder som kommit till oss har haft svårt att förstå det och en del av tiden har därför gått till att prata om regler som både vi och besökarna egentligen tycker är ganska löjliga och svåra att motivera. Tid som vi egentligen inte alltid har och som tar tid från den trevliga upplevelsen på bryggeriet, säger Joakim Nilsson och fortsätter: 

– När vi annonserat har intresset varit gott för att komma förbi bryggeriet och handla och en kort tur. Däremot har vi fått göra det på dagar då vi inte har någon annan verksamhet igång, då vi inte har en bra dedikerad yta ännu för att visa och prata om ölen på. Planen är dock att börja bygga detta under hösten. Lagstiftning och förutsättningar kom lite väl nära inpå sommaren.

På Bottenviken hade man gärna sett att både kravet på rundvandring och lärande samt volymbegränsningarna hade slopats. 

– Det tror vi hade gynnat, inte bara oss, utan också synen på Sveriges alkoholpolitik. Med de regler som är har istället upplevelsen och tanken med en frihetsreform blivit kontraproduktiv och fler och fler av svenskarna har nu istället förstått hur löjlig och överbeskyddande den svenska alkohollagen är. Missnöjet har stigit och vi får ta emot kritiken som de borde rikta mot politiken. Vi hoppas dock att det leder till något gott i framtiden.

Stefan Varde på Kvarngårdens bryggeri i Braås är inne på samma spår: 

– Lagen är ok som så och funkar bra för oss, men jag tror verkligen att den behöver gå mot mer åt bara en gårdsbutik. Folk kommer att tröttna på att höra om öl eller andra olika teman i längden. Förslagsvis kan man ta fram något slags ”körkort” för att få handla. Till exempel om man varit på flera visningar eller provningar på samma bryggeri, så borde det vara okej att få köpa tre liter en gång i veckan eller månaden. Sedan tycker jag också att volymen borde bestämmas liknande annan alkoholimport, det vill säga baserat på alkoholmängd. Vi borde få sälja mer öl än vad vinodlarna får sälja vin. Vin är 2–3 gånger så starkt samt ger större möjlighet till högre omsättning, säg 1000–1200 kr per besökare istället för 300 kronor för ett bryggeri. Det är helt snett, jag tycker det vore rimligt att sälja en hellåda, 24 stycken, 33-centiliters blir åtta liter.

På Kvarnagården har man inte heller öppet på daglig basis, utan vid enstaka tillfällen. 

–  Det har varit ett jämnt intresse och ändå över förväntan. Vi ligger lite avsides och inte i något turiststråk, så allt är förstås relativt. Det har varit en stark positiv faktor för besöksnäringen hos oss och den extra försäljningen i och med det. 

– Från början körde vi en rundvisning på 30 minuter med efterföljande gårdsförsäljning, inklusive folköl och alkoholfria drycker som soda och tonic, totalt cirka 20 produkter. Nu på senare tid har vi mest kört ölprovning kombinerat med gårdsförsäljning och visning, vilket är uppskattat. Vi kommer att fortsätta med det under hösten också, men mindre frekvent eftersom vi inte har samma möjlighet att vara utomhus då. Vår bryggerilokal är inte helt anpassad för besök, säger Stefan Varde.  

Ytterligare ett bryggeri som testat på gårdsförsäljning i en mindre utsträckning är Perfectly Squared i skånska Vellinge. För dem kommer det bli ett komplement till befintlig besöksverksamhet – ibland. 

– Vi applicerar gårdsförsäljning till våra ölprovningar och vid specifika överenskommelser med kunder, därför fungerar utformningen som som den är bra för oss. Även om kravet på till exempel ”kunskapshöjande inslag” skulle slopas kvarstår arbetet med att ta emot gästerna och hantera deras köp, säger Glenn Pålsson och avslutar: 

– Vi fortsätter på den inslagna vägen att främst addera det till ölprovningarna. Kanske, om vi är tillräckligt bemannade, kan erbjuda det vid våra bryggpubskvällar och vid ett par utvalda tillfällen under hösten för exklusiva släpp eller vid storhelger. Vi känner ingen brådska då vi redan säljer all öl vi producerar så för tillfället finns där ändå inte mycket kvar.


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.