Systembolagets ölinköpare Mikael Waldenström ombeds att ta av sig Systembolagshatten för en stund i dagens Sommarintervju. Då framkommer att han hoppas att gårdsförsäljnings- och differentierad alkoholskattsreformerna förhoppningsvis kan öka intresset för hantverksöl.
Vilka trender upplever du påverkar den svenska ölbranschen mest just nu?
– Det där med trender är alltid svårt. Å ena sidan ser jag att mycket av det som funkade för tio år sedan fortfarande är relevant, till exempel humle. Sedan finns det små skiftningar som ibland går över, ibland blir lite mer långvariga Något av det jag ser just nu är: Ett mer differentierat utbud, det vill säga olika stilar. Klart fler lager, mycket tysk pilsner, men även andra lagertyper och även i internationell stil. För ale, fler öl med lägre alkoholhalt. Jag ser även ett ökat antal lanseringar på ett tydligt instegspris, inte sällan av just stilarna ovan.
När du inte är på jobbet nu i sommar så händer det säkert att njuter av en öl på semestern utan att behöva tänka på mer än vad du själv är intresserad av. Vad får dig personligen att bli nyfiken på en öl?
– Genom mitt jobb har jag ju förmånen att prova precis allt som vi släpper. Så utefter ölstil väljer jag efter bryggeri och ett enskilt öl baserat på det jag upplever som kvalitet. Sedan under semestern så tillkommer alltid plats, är jag till exempel på Gotland så dricker jag helst gotländskt.
Den svenska ölbranschen har på kort tid sett reformer för både gårdsförsäljning och differentierad alkoholskatt träda i kraft – men vad anser du att den svenska ölbranschen behöver bli bättre på för att stå starkare i framtiden?
– Det är en svår och stor fråga. Jag jobbar ju mest med de mindre bryggerierna och där har vi sett en fantastisk utveckling. Småbryggerierna är fler, bättre och har en större bredd än någonsin i Sverige. Samtidigt har ju inte försäljningen alls ökat på samma sätt som utbudet och nu på senare tid även tydligt minskat. Situationen är inte unik för Sverige i rådande världsläge. Förhoppningsvis kan reformerna både öka intresset för hantverksöl och möjligheterna att ha priser kunderna uppfattar som konkurrensmässiga.
– Att få kategorin att växa handlar om allt från synen på öl som kulturdryck till förståelse för hantverket i stort. Men också om vägval för det enskilda bryggeriet. Hur blir och förblir jag relevant för mina kunder? Jag brukar betona identitet, lokal förankring, kontinuitet, fokus, kvalitet och upplevd prisvärdighet, men det finns ju väldigt många vägar i det landskapet.
I våras skrev vi på Beernews en artikelserie om härkomstplats och ursprungsmärkning av öl. Nu såhär i semestertider kanske du får ta av dig Systembolagshatten för en stund – så hur viktigt är det för dig personligen med transparens kring ingredienser och ursprungsmärkning gällande livsmedelsprodukter?
– För mig personligen är det viktigast med en tydlig avsändare. Sedan kan avsändaren vara ett litet hantverksbryggeri, ett fantombryggeri, ett storbryggeri som licensbrygger ett internationellt varumärke et cetera. Är avsändaren tydlig, då kan jag ha min uppfattning. Sedan bryr jag mig mindre om var bryggeriet exakt ligger, Luleå eller Göteborg, Bochum eller Dortmund spelar inte så stor roll. Varifrån humlen kommer och var kornet växer spelar också mindre roll, i alla fall för mig. Sedan kan så klart svensk humle vara en usp i svensk öl, men det kan man kommunicera på flera sätt.
– En sak jag gillar med öl och en sak som gör den mer demokratisk är att öl inte är beroende av ursprung på samma sätt som vin. Möjligheten att göra en belgisk ale eller en engelsk bitter finns även utanför Belgien och England. Det bidrar till utveckling och spridning.
Om du skulle beskriva vad du tycker kännetecknar en riktigt bra ölupplevelse – hur är det då?
– Jag skulle säga att till skillnad från vin, som för mig oftast är en upplevelse tillsammans med mat, så är öl-upplevelsen mer en social upplevelse. Det finns något väldigt enkelt men samtidigt svårslaget med en kall, välgjord öl en varm sommardag i gott sällskap. Ibland är livet inte svårare.
• Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.
