Sveriges Oberoende Bryggerier genomförde nyligen en undersökning där över 100 medlemsbryggerier gav sin syn på bland annat Systembolaget. Beernews har fått ta del av resultaten. De visar på ett tydligt missnöje med delar av Systembolagets arbete.
I Sveriges Oberoende Bryggeriers undersökning framkommer det att Systembolaget spelar en avgörande roll för medlemsföretagen i organisationen. Hela nio av tio företag uppger att Systembolaget är viktigt för deras verksamhet.
Systembolaget brukar stolt rapportera om konsumenters höga kundnöjdhet gentemot företaget. Men Sveriges mindre bryggeriers nöjdhet med Systembolaget lär inte vara något som väcker samma stolthet.
Endast ett av tre medlemsföretag säger sig vara nöjda med Systembolaget. Ytterligare en tredjedel är neutrala (varken nöjda eller missnöjda), medan den sista tredjedelen uppger att de är missnöjda.
När bryggerierna får möjlighet att motivera sitt missnöje i öppna svar framkommer återkommande teman. Kritiken rör framför allt bristande transparens och kommunikation, samt upplevd byråkrati och ineffektiva processer. Några exempel på kommentarer från medlemsföretagen som berör de här ämnena är:
”Nyckfulla beslut helt utan insyn i processen och utan förvarning”, ”svårt att få tag i rätt personer, och att få svar”, ”Stelbent i offertförfarandet” och ”lång process från förfrågan till produkt på hylla”.
Bryggerierna nämner även en upplevd maktobalans och att Systembolaget missgynnar små bryggerier:
”De pressar priserna och främjar storbolagen”, ”Maktfullkomliga och kan dra in en öl när som helst”, ”Jäviga offertprocesser”, ”Känner mig ofta motarbetad som mindre leverantör” och ”Begränsningar i antal TSLS-butiker”.
Enkäten har också listat ett antal aspekter av Systembolaget som medlemsföretagen graderat efter nöjdhet. De aspekter där Systembolaget har mest arbete att jobba med förbättringar är ”Förmågan att låta svenska hantverksbryggerier som vill växa – att växa på Systembolaget” och ”Systembolagets förmåga att förstå svenska hantverksbryggerier”. Det finns även ett stort missnöje med ”Systembolagets hantering av utvärderingar (till exempel produkter som avlistas från varudepån)”.
Den aspekt som flest är nöjda med är ”Systembolagets prissättningsmodeller”.
– Vi ser ett behov av en mer öppen dialog med Systembolaget. Många medlemmar upplever att de inte får svar på sina frågor. Vi vill se tydligare kriterier, större transparens med utvärderingar och att man har en bättre dialog med producenterna och ett mer flexibelt system, säger Ayla Yavuzalp, ordförande i Sveriges Oberoende Bryggerier.
En annan sak som framkommer i enkäten är att medlemsföretagen ser ett tydligt behov av att definiera sin bransch. Nio av tio företag är positiva till idén att ta fram en branschdefinition av vad som utgör ett hantverksbryggeri.
– En definition skulle skapa större tydlighet både för konsumenter och för bryggerier. När ordet”hantverksbryggeri” saknar innebörd kan det leda till förvirring och urvattning av begreppets värde och en tydlig definition skulle säkerställa att endast bryggerier som faktiskt uppfyller vissa kriterier kan kalla sig hantverksbryggeri, avslutar Ayla Yavuzalp.
–
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.
