Samarbete har gett positiva effekter

Bildspel

Bild 1 av 6

Erik Johansson, Jenny Nilsson och Christer Sehlstedt i baren som blivit en framgång.

Två bryggeri under samma tak. Så är det för Stenhammaren och Allsta Brygeri i Sundsvall. Numera finns också en bryggeripub och planer på en festival.

De båda bryggerierna har olika inriktning men samma bryggare i Christer Sehlstedt. Han har varit med i ölbranschen i nästan 40 år och fanns bland annat med i satsningen på Irish Pub i Sundsvall.

På senare tid blev det först Stenhammaren som gällde och nu alltså även Allsta Bryggeri.

– De som drev Stenhammaren visste att jag bryggt tidigare och frågade om jag ville vara med. Första ölet kom ut i januari 2015, säger Sehlstedt.

Allsta Bryggeri startades 2016 av Erik Johansson och Jenny Nilsson och 2018 var det dags att inleda ett samarbete.

– Stenhammaren hade överkapacitet och vi hade underkapacitet, det var så det började, säger Johansson.

Christer Sehlstedt brygger ölen för båda varumärkena och numera har man även ett uppskattat taproom i anslutning till bryggeriet.

– Det tog tid att få tillstånd men vi öppnade i oktober i fjol, säger Johansson.

Så här långt har det varit en bra satsning med gott om besökare. Ett lokalt ölställe har varit uppskattat bland de närboende.

– En del i området kommer hit nästan hela tiden. Vi vill att det ska vara som ett andra vardagsrum här, säger Jenny Nilsson.

Dessutom finns en stor uteplats som man förstås hoppas på att använda den flitigt under sommaren.

Bryggverket är på 1300 liter och Christer Sehlstedt gillar det en hel del.

– Det kommer från Manchester och är ett klassiskt engelskt bryggverk. Det är inget som är datoriserat eller så, säger han.

De båda varumärkena har fokus på olika kundgrupper. För Stenhammaren är det ganska klassiska öl som gäller och gärna då medbrittiskt ursprung. Bland annat ska det släppas en stout som är gjord enligt ett recept från 1850.

Allsta Bryggeri satsar lite annorlunda.

– Vi har egentligen ingen riktig inriktning, vi gör lite allt möjligt. Bland annat har vi en syrlig mjöd som ska komma på Systembolaget, säger Johansson.

Han gör fortfarande en del experimentbryggningar, även om Christer Sehlstedt står för det mesta av produktionen. Med hjälp av sitt taproom kan man ta fram öl i mindre mängd och sälja.

– Det känns charmigt att kunna erbjuda sådant som inte hamnar hos Systembolaget också, säger Jenny Nilsson.

I sommar skulle man även ha haft premiär för sin Festival, Sidelake Beer Fest. Men i coronatider får det vänta, precis som så många andra evenemang i vårt land. Om det går kan den i stället genomföras i höst, annars får det vänta till nästa sommar.