Pica Pico växte ur kvarteret Skatan

Intervju

Namnet Pica Pico väcker nyfikenhet. På Lidingö driver Peter Hampus ett av Sveriges minsta bryggerier med rötter i området där tv-serien Kvarteret Skatan spelades in.

– Inget slår den tyska ölen. Som Heineken, Carlsberg, Budweiser und Pripps.

De bevingade orden kommer från Ulf och Magnus, spelade av David Batra och Johan Glans, i SVT-serien Kvarteret Skatan – samma kvarter på Lidingö där Peter Hampus en gång började brygga öl i bakfickan till restaurang Matcirkus på Källängstorget. I dag sker bryggningen några kilometer därifrån, på Högberga gård, men namnet hänger ihop med företagets födelseplats.

– Vi ville först heta Skatans kvartersbryggeri, eftersom det var där vi låg, men Bolagsverket sa nej. Då blev det Pica Pico – ”pica pica” betyder skata på latin, och ”pico” står för att vi är väldigt små, säger grundaren och bryggaren Peter Hampus.

Det var en julklapp från hans fru – en bok om hembryggning – som blev startskottet. Där och då väcktes intresset som så småningom skulle leda till Pica Pico. Efter 15 års hembryggning, en examen från bryggteknikerutbildningen i Nynäshamn och en pandemi som satte planerna på paus kunde han äntligen köra igång i slutet av 2023.

I somras fick han klartecken för gårdsförsäljning, något som snabbt blev succé.

– De gånger jag har öppet säljer jag mer på en kväll än på Systembolaget på en vecka. Folk vill prata, prova, hänga kvar. Det blir en upplevelse, säger han.

Pica Pico är ett så kallat picobryggeri, den minsta typen av kommersiellt bryggeri, ännu mindre än mikro- och nanobryggerier. Produktionen sker i extremt liten skala, ofta bara några hundra liter per bryggning, och Peter Hampus gör det mesta själv: brygger, buteljerar, etiketterar och möter kunderna personligen vid gårdsförsäljningen.

– Vi försöker hitta lokala råvaror, och resterna från bryggningen blir matjord eller foder till öns djur. Samarbetet med Högberga Vinfabrik och gårdens kök har också öppnat för kreativa möten mellan öl, vin och mat, säger han.

I sortimentet finns allt från mörka skotska ale till ljusa belgare och en egen tolkning av California Common, en ”ånglager” som blivit en oväntad bästsäljare.

– Jag minns när jag levererade den första gången. Han som tog emot sa: ”Åh, en mörk lager, äntligen! Men du vet väl att det bara är du, jag och farbröder med pipskägg som dricker sånt?”

Trots det är det just den som säljer bäst. Den vann pris på mässan i Göteborg och för många kunder har den blivit en favorit.

Men så var det det här med bryggeriets namn. När han kom på orden Pica Pico tyckte han att de var både logiska och lite finurliga. Men efter att ha rest runt på mässor har han märkt att de ibland väcker reaktioner bland människor med utländsk bakgrund.

– På portugisiska betyder det kukhuvud och på serbiska något ännu värre. En tjej på en mässa började fnittra och berättade det för mig. Så ja, vi vet nog vilka marknader vi ska undvika, säger Peter Hampus med ett leende.


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.