Mikael Nypelius på Fruktstereo i Malmö blickar längtande i nordvästlig riktning där en statligt finansierad intresseorganisation promotar småskalig norsk cider. Han tycker även att små svenska cidermakare måste bli bättre på att förmedla den svenska ciderns särart.
Efter gårdsförsäljning och differentierad alkoholskatt, vad tycker du ska bli nästa ”stora” alkoholpolitiska fråga i Sverige?
– Differentierad alkoholskatt för alla småskaliga producenter, inte bara öl till att börja med. Så vill jag se ett större fokus på svenskodlade produkter, i Norge finns det en statligt finansierad intresseorganisation för norsk cider med heltidsanställda för att promota småskalig inhemsk cider. Det hade varit fint med liknande hjälp för småskaliga producenter av vin, cider, sprit och öl där fokus ligger på svenska råvaror för att ytterligare ta ett steg och visa upp hur vi kan skapa en ny typ av besöksnäring och arbetstillfällen utanför storstäderna.
Vad anser du att den svenska ciderbranschen behöver bli bättre på för att stå starkare i framtiden?
– Vi blir bättre och bättre, det smakar bättre och bättre vilket underlättar säljet. Men vi behöver såklart bli tydliga med att det är en annan stil på cider, det är inte alkoläskcider, det är inte normandisk eller brittisk cider, det är svensk och skandinavisk cider på svenska och skandinaviska äpplen efter våra klimatförhållanden. Det kommer att smaka annorlunda och i min mening mer som vin, krispigt, friskt och fruktigt.
Hur viktig är transparens kring ingredienser och ursprung för dig?
– Otroligt viktigt. Jag vill veta var frukten har odlats och vad som användes för att skapa drycken. Det är i det stora hela det som särskiljer oss små bönder och producenter från de stora. Om ursprunget inte kan märkas på flaskan av cidern från en liten producent varför görs den då?
Vilken kändis hade du helst velat skulle promota er cider?
– BOB HUND! Hela bandet. De är bäst och snart är det färdigt… så sorgligt men ändå så fint.
Vad står överst på din önskelista för den här sommaren?
– En fin sommar där det kan få finnas lite lugn och ro i världen. Att restaurangerna äntligen får en bra säsong att ha i ryggen och att hösten kommer med en positiv vind.
• Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
