Ny lag ska skydda mot falska recensioner

I större delen av Storbritannien ska det nu bli olagligt att betala någon för falska recensioner på internet. Något som välkomnas av krogbranschen

Den nya lagen är avsedd för att skydda konsumenterna och med den blir det möjligt för det brittiska konkurrensverket att bötfälla aktörer som betalar för falska recensioner.

Tidigare krävdes det långtgående rättsliga processer men nu kan konkurrensverket utfärda böter direkt på upp till tio procent av den globala omsättningen för företaget.

– Vi har några av de bästa pubarna, restaurangerna och kaféerna i världen och konsumenter förväntar sig som sig bör att kunna lita på recensioner som de läser innan de gör ett besök, säger konsument- och småföretagarministern Paul Scully.

– Jag vet att våra fantastiska företag i besöksnäringen gör det rätta och att de står bakom den här förändringen som ger ökad transparens och skyddar deras rykten mot några få skumma företag som förstör för branschen.

Kate Nicholls på branschorganisationen UKHospitality välkomnar lagändringen som hon hoppas ska ge en rättvisare bransch.

– Speciellt ser vi att konkurrensverkets ökade befogenheter kommer hjälpa till att utrota falska recensioner, som gör obotlig skada för företag.

– Därför tror vi att det är nödvändigt att plattformar som publicerar recensioner tvingas agera och ta bort illvilliga och falska recensioner när så är lämpligt.

Den nya lagen ska godkännas av parlamentet innan den vinner laga kraft och den gäller England, Skottland och Wales. Nordirland har egen lagstiftning på det området.

Läs mer på The Morning Advertiser.