Inte heller för Jay-Dee Lanham och Tim Stent på Härjebrygg blev gårdsförsäljningslagen vad man hade hoppats på. I stället kommer man fortsätta att sälja folköl och alkoholfritt på bryggeriet i Härjedalen – och svara “nej” på frågan: “Visst kan man köpa starköl nu?”
Hur ser ni på det kommande halvåret för ert bryggeri och svensk bryggerinäring i stort, när gårdsförsäljning och differentierad alkoholskatt har trätt i bruk?
– Lägre alkoholskatt är en vinst för oss som driver mindre bryggerier. Å andra sidan kommer inte gårdsförsäljning att hjälpa oss på Härjebrygg ett dugg. Hög ansökningskostnad, saftig årlig avgift och kostnader för extra personal. Enorma kostnader innan man ens får sälja en flaska öl. Vi kommer istället att, som vi alltid har gjort, fokusera på att producera och sälja folköl och alkoholfri öl i vår gårdsbutik. Trots att vi nu minst fem gånger om dagen måste svara nej på frågan ”man får köpa starköl nu va?”
Om ni kunde påverka hur öl säljs i Sverige, vad skulle du vilja förändra?
– Gårdsförsäljning måste se annorlunda ut för småbryggerier tycker vi, särskilt för oss som ligger på landsbygd och glesbygd. Man ska kunna svänga förbi, snacka öl med bryggaren och köpa en kartong, inte bara tre liter. De flesta som vill köpa öl från småbryggerier vill stötta dem i det de gör, andra vill bara ha en pilsner till maten. Istället blir vi motarbetade vilket vi tycker är väldigt synd.
Hur viktig är transparens kring ingredienser och ursprung för er?
– Att veta exakt var alla ingredienser kommer ifrån är viktigt men inte så intressant tycker vi. Det är roligare om man ser specifika ingredienser. Om man stöter på en pilsner som är särskilt god, har bryggaren använt en rostad malt som Melanoidin, eller en dextrin som Carapils? Mest för att vi tycker att sådant är superintressant, hela receptet behöver inte stå på flaskan utan det räcker med en liten ledtråd.
Apropå ursprung så gjorde vi på Beernews i våras en artikelserie om härkomstplats och ursprungsmärkning av öl. Med hjälp av undersökningsföretaget Norstat genomfördes även en marknadsundersökning som bland annat visade att 8 av 10 svenskar tror att Mariestadsölet bryggs i Mariestad – och inte hos Spendrups i Grängesberg där det egentligen bryggs.
Hur viktigt tycker är det med tydligheten kring var ölen bryggs och vem som gör den tycker ni?
– För att citera vår bryggare Tim: “When I went to Castlemaine and found out that Castlemaine is not brewed in Castlemaine, part of me broke.” Vi tycker att det är jätteviktigt att veta exakt var ölen är bryggd. Hos oss står det Tännäs på varenda flaska och på alla kartonger, vi vill att folk ska veta var vi håller till. Det känns lite fel om man skulle vilja dölja det. Det är som att man inte är stolt över produkten. Krav tycker vi är bra men det skulle inte behöva vara så. Man ska helt ärligt vara stolt över vad du producerar och var du brygger det.
Vilket lokalt ölställe går ni helst till?
– Alla dagar i veckan ett taproom, ju närmare produktionen man kommer desto bättre trots att en del bryggare är lite osociala. Man dricker hantverksöl för att det är småskaligt och att den mänskliga delen av produktionen finns kvar. Mindre bryggerier våga brygga annorlunda öl och man vill veta varför. Lösningen är att prata med de som brygger ölen, på plats i deras taproom.
Ni håller till i en del av landet där det inte är så tätbefolkat men har du några tips på lokala ölställen du själv gillar som man kan besöka om man turistar i närheten, eller behöver man åka långt för att hitta ett bra vattenhål?
– Lokalt betyder något helt annat för oss som bor på landet. Allt inom en 30 minuters bilresa räknar vi som lokal’, och allt inom Härjedalen räknar vi som “inte så långt att köra”. Skoogs Krog som ligger i Funäsdalen är ett otroligt bra ställe för både mat och öl, trots att de inte säljer vår öl. Brasserie Kerstin i Bruksvallarna kan vi starkt rekommendera. Sedan om du har vägen förbi Jan på Klövsjö Gårdsbryggeri är det definitivt värt ett besök. Dock räknar vi det som “en bit att köra” för att det ligger i nästa kommun.
Vad står överst på önskelistan för den här sommaren?
– Att alla våra maskiner får fortsätta att fungera. Sedan alkoholskatten höjdes har underhåll blivit bortprioriterat, maskinerna har några år på nacken och varje del är komplex och dyr. Vi vill fortsätta producera öl, betala löner och göra banken glad. Allt annat ser vi fram emot med glädje.
• Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.
