Lättare för kunderna att göra hållbara val

Systembolaget har infört ny märkning

Det blir lättare för kunderna att göra hållbara val med den nya märkningen. Foto: Pressbild

Systembolaget har infört en ny märkning för att underlätta för kunderna att göra hållbara val.

Systembolagets nya märkning omfattar flera olika områden: miljö, klimat och arbetsvillkor och förändringen syntes redan i början av mars i butiker och på företagets webbsida.

Anledningen till att man börjar med märkningen är att kunderna kräver det.

– Vi vill att det ska vara naturligt att göra ett hållbart val när det gäller miljö, klimat och arbetsvillkor. Därför behöver det bli enklare, säger Ulf Sjödin, Sortimentschef på Systembolaget i ett pressmeddelande.

– Tillsammans med våra kunder och leverantörer kan vi förändra dryckesbranschen. Vi hoppas att om några år ska de flesta säga att det är lättare att göra ett hållbart val på Systembolaget.

Systembolaget har genomfört en kundundersökning för att få reda på vad kunderna anser om hållbarhet och en överväldigande majoritet, 90 procent, säger sig vilja göra hållbara val som konsument.

58 procent av deltagarna i undersökningen har också angett att de tycker att det är svårt att göra hållbara val och 38 procent angav att det brist på märkning var det största hindret för det.

Idag finns ganska få öl med hållbar märkning, bara 17 totalt och många av dem kommer från de stora bryggerierna, men Göteborgs Nya, Oppigårds, Brekeriet och Sigtuna finns med också.

För att få använda märkningen ställer Systembolaget tre krav:

Ekomärkning eller annan miljöcertifiering.

Förpackning med lägre klimatavtryck än traditionell glasflaska.

Godkänt resultat i en analys av arbetsvillkor i odling och produktion.

Vi har försökt nå Systembolaget för en kommentar, men har inte fått något svar.