Humlegårdens Ekolager överger nu sitt inarbetade namn. Men företaget, som levererar råvaror och utrustning till både hembryggare och bryggerier, fortsätter med samma personal, verksamhet och fokus på den svenska marknaden.
Efter att ha försett svenska bryggare med malt, humle, jäst och utrustning sedan starten 1992 byter Humlegårdens Ekolager nu namn till Mr. Malt. Namnet kommer från företagets italienska systerbolag och är en del av en större samordning inom den europeiska Caldic-koncernen, där sex bolag i olika länder nu i högre utsträckning kommer att samköra sina sortiment och inköp.
– Vi är fortfarande samma personer, med samma kompetens och samma passion för hantverksöl. Ingenting förändras – det enda som tillkommer är fördelarna med att vi nu ingår i ett större sammanhang i Europa, säger Anders Jansson, vd för Mr. Malt i Sverige.
Företaget grundades av Svante Ekelin och Eva Fahleson Ekelin. Svante var hembryggare och en av initiativtagarna till att bilda Svenska Hembryggareföreningen och paret började sälja ingredienser och utrustning från sin villakällare i Vallentuna. Idag har företaget ett tjugotal anställda och omsätter omkring hundra miljoner kronor per år i Sverige. Sedan 2020 ingår företaget i den internationella livsmedelskoncernen Caldic, som äger liknande bryggerigrossister i Norden, Italien och Spanien.
– Om man ser på svenska bryggerier så är i princip alla våra kunder. Det kan vara små lokala som Åkersberga Bryggeri, som har en anställd och kommer förbi och hämtar i sin Volvo, till större aktörer som OmnipoIlo, Oppigårds och Stigbergets. Vi säljer till hela Bryggarsverige, säger Anders Jansson.
Han säger att en viktig del av namnbytet är att Caldic nu kommer att samköra sortimenten med de andra länderna.
– Vi kommer att kunna erbjuda fler grejer och förhoppningsvis till bättre priser. Vi kommer att kunna få lite mer storskalsfördelar med våra inköp eftersom vi faktiskt är sex länder och inte bara ett, säger han.
Kopplingen till Svenska Hembryggareföreningen är fortfarande stark. Många av de anställda är själva hembryggare och flera har professionell erfarenhet som bryggare.
– Jag vågar med säkerhet säga att vi är det företag som har flest SM-guld i Svenska Hembryggarföreningens årliga tävling. Vi har nog mer än hundra guldmedaljer tillsammans i SM, säger Anders Jansson.
Den nya profilen presenterades i helgen på Brewskival i Helsingborg, där företaget var huvudsponsor.
– Det är klart att det känns lite i hjärtat att lämna namnet Humlegården, men vi ser ju ändå den här fördelen av att vara en del av den här större gemenskapen. Mr. Malt funkar dessutom på alla språk i koncernen och säger direkt vad vi sysslar med, säger Anders Jansson.
–
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.
