Härjebrygg vill nå ut över hela landet

Bildspel

Bild 2 av 4

Sammanlagt 12 000 liter är kapaciteten när det gäller tankar hos Härjebrygg.


 

Ett nytt bryggeri står klart och Härjebrygg gör sig redo för nästa steg. Nu ska satsningen ske över stora delar av landet.

I förra veckan bryggdes det för första gången på det nya bryggverket i den renoverade före detta Konsumbutiken i Tännäs.

– Det är jäkligt kul och jäkligt skönt att vara i gång, säger Greger Thörn.

Beernews har tidigare berättat om hur Härjebrygg startade i ganska liten skala för att se vilken potential det fanns i de recept man tagit fram. Ett positivt mottagande lade grunden för en satsning på nytt bryggverk i nytt bryggeri.

– Den gamla Konsumbutiken hade stått tom länge här innan vi tog över den, men nu har den fått liv igen, säger Thörn.

I det nya bryggverket kokas cirka 1800 liter vört, och det finns en samtidig jäskapacitet på 12 000 liter. Det gör att bryggeriet satsar mot en årsproduktion på uppemot 200 000 liter.

Det kommer att ta lite tid innan vi når maxkapacitet, men vi ska komma dit.

Från och med nu är allt öl också ekologiskt producerad, och man väntar på att bli certifierade för det.

Den större bryggkapaciteten gör att Härjebrygg spänner bågen och vill nå ut betydligt längre än bara Härjedalen.

– Under 2016 var vårt mål att befästa oss som ett lokalt varumärke i Härjedalen. Nu ska vi ut och vara med på 5-6 olika stora mässor för att synas för betydligt fler, säger Thörn.

Förutom traditionella ölmässor kommer Härjebrygg att vara med på bland annat Vildmarksmässan, som brukar dra cirka 30 000 besökare.

– Vi ska bli mer rikstäckande, nu kan vi både producera och leverera på ett helt annat sätt.

Samtidigt finns det mer att hämta på den lokala marknaden, så Härjebrygg har mycket att stå i framöver.

– Det finns 84 krogar i Härjedalen, de ska alla få besök av oss, säger Greger Thörn.

Dessutom kommer det i samband med den officiella invigningen 4 april, att öppnas en folkölsbar i anslutning till bryggeriet. Där blir det möjligt att både dricka ölen på plats, och köpa med sig hem. Det kommer också att finnas en charkbutik med fokus på lokala charkprodukter.