Systembolagets kunder köper allt oftare öl på burk i stället för flaska. Det framgår av bolagets senaste delårsrapport.
Du är inte ensam om att sträcka dig efter en burk i stället för en flaska när du köper öl. Det framgår av Systembolagets delårsrapport för andra kvartalet 2025.
”Vi ser en trend att fler och fler väljer öl på burk i stället för flaska”, skriver vd Ann Carlsson Meyer i rapportens vd-ord.
Utvecklingen innebär att Systembolaget nu anpassar sortimentet utifrån efterfrågan.
”Det hjälper oss att ställa om sortimentet till förpackningar med lägre klimatavtryck”, skriver Ann Carlsson Meyer.
Sveriges Bryggerier rapporterade redan i maj 2024 om burkens ökade andel av den totala ölförsäljningen. Enligt deras siffror stod burken då för 78 procent av all öl som levererades till Systembolaget, dagligvaruhandeln, restaurang och export.
Systembolagets rapport visar att försäljningsvolymen för starköl minskade med 1,9 procent under första halvåret 2025 jämfört med samma period 2024. Samtidigt ökade ölets andel av den totala försäljningsvolymen. Totalt såldes 139,9 miljoner liter starköl under perioden.
Bolaget konstaterar också att fler kunder väljer billigare varor, något som delvis förklaras av det ekonomiska läget. De uppger att de följer utvecklingen för att kunna anpassa sortimentet till svenskarnas förändrade köpmönster.
Försäljningsvolymer, januari–juni 2025 (förändring mot 2024):
• Starköl: 139,9 miljoner liter (–1,9 %)
• Vin: –4,0 %
• Sprit: –2,2 %
• Alkoholfritt: +3,0 %
• Genomsnittligt köpbelopp: 301,20 kronor (+1,0 %)
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
