Ett varumärke blir två när bryggeri flyttar

Bildspel

Bild 3 av 4

Anette Pålsson blev direkt intresserad när hon såg att Grästorps Bryggeri var till salu.

 

Nya ägare gör att bryggeriet flyttar fem mil åt sydväst. Men Grästorps Bryggeri lever vidare och kan få sällskap av ett nytt varumärke i Lilla Edet.

Det var i höstas som Grästorps Bryggeri kom ut till försäljning. En som fick nys om det var Anette Pålsson.

– Jag sade direkt till Tobbe att det där köper vi.

Tobbe heter Torbjörn Wellrath och är den andra delen av satsningen. Nyligen fraktades utrustningen till en lokal i ett industriområde i Lilla Edet, och nu inväntar man de sista tillstånden för att kunna börja brygga.

– Vi hoppas komma i gång snart. Det har varit mycket jobb med lokalen och det här är bara en tillfällig lokal. Vi kommer att flytta igen, säger Wellrath.

De båda har tidigare varit hembryggare, och Anette Pålsson har jobbat på olika sätt med alkohol tidigare. Hon har varit anställd på Systembolaget och har hållit provningar med såväl öl som sprit och vin. Men de senaste åren har hon fokuserat på it-branschen och det jobbet tänker hon fortsätta med.

När allt är i gång är tanken att fortsätta producera de fyra öl som Grästorps Bryggeri har på Systembolaget. Men framåt finns också tankar på ett nytt lokalt varumärke för Lilla Edet och närområdet.

– Förhoppningen är att sälja det ölet också på Systembolaget, samt på krogar här och i Trollhättan, säger Pålsson.

Bryggverket är på 200 liter och det ska räcka ett tag till. Däremot är det tankarna som sätter gränser i dag, och i de nya lokalerna ska det finnas plats för fler tankar.

– Vi siktar på att brygga cirka 1100 liter per månad på sikt, dit kommer vi inte att nå direkt, säger Wellrath.

Som nya i bryggarbranschen är det mycket att lära sig. Därför har man tagit hjälp ölprofilen Simon Svensson som ska komma med tips och idéer om hur bryggeriet kan utvecklas.

– Han blir ett bollplank och kommer att hjälpa till lite med recept, säger Pålsson.

Snart kan alltså även Lilla Edet ha sitt eget bryggeri, samtidigt som varumärket Grästorps Bryggeri lever vidare. Men någon jättesatsning på bryggeriet ska det inte bli.

– Vi vill inte att det ska bli jättestort, men vi vill att det ska bli jäkligt roligt, säger Pålsson.