En droppe Carlsberg i ett hav av PR

krönika

Carlsberg har gjort världens minsta öl. En droppe alkoholfri öl i en 12 millimeter hög flaska. Det beskrivs högtidligt som en symbol för måttfullhet, men mest av allt är det förstås reklam. Det menar Beernews Petur Olafsson.

Carlsberg Sverige har tagit fram världens minsta alkoholfria öl. Flaskan är 12 millimeter hög och rymmer 0,005 centiliter öl. Den är fylld, etiketterad, kapsylerad och tillverkad med minutiös precision av det högteknologiska glasföretaget Glaskomponent, det statliga forskningsinstitutet RISE och miniatyrkonstnären Åsa Strand.

Resultatet är onekligen iögonfallande. En detaljrik liten grön ölflaska på en fingertopp. Så liten att Carlsberg i sitt pressmaterial känner sig manade att understryka att bilderna inte är AI-genererade. Casper Danielsson, kommunikationsansvarig på Carlsberg Sverige, kallar projektet för ”vår mest måttfulla idé någonsin”. Måttfullt är det onekligen, åtminstone i fysisk bemärkelse. Men att kalla det nyktert vore en överdrift. För hur man än vrider på det handlar det om PR – en välregisserad påminnelse om ett av världens största ölmärken.

Att RISE – ett statligt forskningsinstitut med uppdrag att stärka hållbarhet, innovation och konkurrenskraft i samhället – deltagit i projektet är en pikant detalj. Om den uppdragsbeskrivningen passar in på just det här projektet kan man diskutera. RISE ger i alla fall projektet större tyngd, Carlsberg betalar fakturan och PR-hjulen smörjs, vilket ju i någon mån stärker konkurrenskraften för Carlsberg, om inte så för samhället i stort.

Det är lätt att gilla idén. Bilden på den lilla flaskan kommer säkert att spridas vidare som en meme i sociala medier och många redaktioner kommer att plocka upp nyhetspitchen. Oförargligt, javisst, men också talande. En stor del av dagens nyhetsflöde bygger på pressmeddelanden, ofta skrivna av företag, organisationer och myndigheter som vill få uppmärksamhet. De flesta hamnar i papperskorgen, men ibland fungerar det. Och här sitter vi nu, med ett stycke journalistik som bevisar just det.

Detta är en krönika. Skribenten svarar själv för åsikter i texten.


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron, då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.