Historiskt! Igår blev det för första gången tillåtet att köpa starköl direkt från svenska småbryggerier. Några kunde välkomna köpsugna gäster, politiker och tv-kameror – medan andra fick stå vid sidan och vänta på sin tur. Men vilka var egentligen allra först med att sälja alkohol över disk?
Söndag den 1 juni 2025 blev en historisk dag för svensk alkoholpolitik. För första gången tilläts försäljning av öl och vin direkt från producent till konsument – efter mer än hundra år av monopol.
Andreas Fejes på Vreta Klosterbryggeri i Linköping stod redo med både personal och godkänt tillstånd redan före frukost. Klockan 08.39 hade han pappren i handen efter att ha klarat kunskapsprovet med alla rätt.
Försäljningen drog sedan igång klockan 10.31, efter att besökarna fått den obligatoriska visningen och informationspasset. Den tidpunkten var medvetet vald.
– Eftersom lagen säger att aktiviteten inte får starta före klockan tio så valde vi att tillåta första köpet en halvtimme efter den genomförda visningen. Så tolkade vi reglerna, säger Andreas Fejes.
Vreta Klosterbryggeri var ett av fyra bryggerier i Sverige som var redo för gårdsförsäljning redan första dagen – mycket tack vare Linköpings kommuns snabba och noga förberedda hantering av tillståndsprocessen. Även Ölsbo Gårdsbryggeri i samma kommun fick sitt tillstånd under söndagen, men kom igång en timme senare.
Omkring sjuttio gäster hade anmält sig till premiären hos Vreta Kloster och nästan alla köpte öl med sig hem.
– Det är ju något som gör att vi kan erbjuda en ännu trevligare kundupplevelse för alla våra turister och gäster som kommer. Vi satsar ju stenhårt på turistnäringen eftersom vi ligger precis vid Göta kanal, säger Andreas Fejes.
Men det blev mer att stå i än väntat.
– Det inser man ju nu när vi gjorde det här. Man måste ju ha flera personal på plats. Inte minst när det var så mycket folk. Då måste ölen vara färdigpackad och klar för försäljning. Så det är en del kostnader kopplat till att förbereda för gårdsförsäljningen.
I skånska Höganäs valde man ett annat upplägg och höll den kunskapshöjande visningen före klockan tio för att kunna vara först med att börja sälja. Klockan 10.00, efter en gemensam nedräkning med gästerna på plats, köpte kommunstyrelsens ordförande Peter Schölander (M) den första flaskan direkt av Lukas Östberg på Höganäs Bryggeri.
– Det var fullt drag från att vi skrev det där jäkla provet vid halv nio. Vi ville ju göra det här till en positiv grej. Det är ändå en historisk händelse, så vi drog på med en härlig invigning tillsammans med Peter Schölander som kämpat för det här i över femton år, säger Lukas Östberg.
Och det skedde inte i liten skala. Höganäs Bryggeri har satsat stort på gårdsförsäljning.
– Vi har byggt en hel butik, Sveriges första och största liquor store helt enkelt. Det är merch, gin, rom och öl. Vi har en superstor och härlig kylvägg, som när man handlar mjölk – och där står bärsen.
Medier som rapporterade från Höganäs antydde att bryggeriet därmed var först i Sverige med gårdsförsäljning, men frågan är om någon annan var lika snabb, eller kanske till och med snabbare?
Arilds Vingård, bara några kilometer från Höganäs Bryggeri, rapporterade att deras första köp gjordes klockan 10.00.45. Allt enligt vinskribenten Mikael Mölstad som fanns på plats.
Men då var Höganäs redan klara.
– Ja, cirka fem sekunder över tio tryckte vi på betalknappen, tror jag. Ish, give or take, säger Lukas Östberg.
I Stockholm var Nacka Bryggeri också väl förberedda, mycket tack vare att kommunen varit ovanligt pådrivande i frågan. Nacka hade tidigt bestämt sig för att möjliggöra försäljning från dag ett och har jobbat nära bryggeriet med expresshandläggning, täta dialoger och snabb hantering av tillstånd. Kommunen såg dessutom till att flera rikstäckande medier fanns på plats vid premiären – bland andra SVT, Expressen, P4 Stockholm och Svenska Dagbladet.
– Det var en fantastisk dag. Det var media, det var kommunledning och till och med en minister som handlade. Så det var verkligen fullt tryck, säger delägaren Tord Lindstein.
Först i kön i Nacka stod handelsminister Benjamin Dousa (M), som blev bryggeriets allra första kund. Kvittot är tidsstämplat 10.00.
– Jag vet att Höganäs säger att de sålde första flaskan. Därför sticker jag ut hakan lite och säger bara: ”Vad står det på kvittot?”, säger Tord Lindstein med ett skratt. Han understryker att det hela sägs med glimten i ögat:
– Vi delar gärna förstaplatsen med alla andra. En förstaplats som är delad, är ju faktiskt också en förstaplats.
Framöver kommer Nacka Bryggeri framförallt att koppla försäljningen till sina ordinarie ölprovningar.
– Vid avslutningen av en ölprovning kommer vi alltid köra försäljning, och framtiden får visa hur stort det här blir. Just nu ringer folk hela dagen och vill boka plats, säger Thord Lindstein.
Majoriteten av de svenska småbryggerierna runt om i landet hann dock inte bli klara till den tillåtna första dagen för gårdsförsäljning. De får vänta på grund av att förutsättningarna och engagemanget varierar stort mellan kommunerna.
I Luleå till exempel hålls kunskapsprovet först dagen efter premiären, och resten av processen drar ut på tiden.
– Vi hade hoppats att vår kommun skulle plockat enkla poäng i en så publik fråga som detta ändå är. Men nej, det var omöjligt! …fast allt går om bara viljan finns, säger Joakim Nilsson på Bottenvikens Bryggeri.
I Ale kommun tvingas Beerium lägga gårdsförsäljningen på is – inte för att ambitionen har saknats från deras sida, utan för att det praktiska helt enkelt inte gick att lösa i tid.
– Men med tanke på de rötna förutsättningarna så lutar det mer och mer åt att vi släpper gårdsförsäljningen helt och hållet, säger Marcello Milli.
I Dalarna går också det trögt. Erik Sahlin på Sahlins Brygghus i Borlänge berättar att de faller under ett ATL-kontor i Falun som hanterar sju kommuner.
– De har sagt att de kan ta emot ansökningar tidigast efter sommaren, och sedan fyra veckor handläggning på det. Om vi hade fått, så hade vi startat igång så fort som möjligt, säger han.
I Vaxholm är man däremot nära – men inte riktigt framme än.
– Vi har fått mycket positiv respons från Södra Roslagens Miljö & Hälsa, som jobbar med dessa frågor för Vaxholm, Täby och Österåker. Samarbetet funkar fint, säger Jessica Heidrich på Hop Notch Brewing.
Gårdsförsäljningen har alltså nu blivit verklighet, vilket innebär ett helt nytt kapitel i svensk alkoholpolitik. Samtidigt står ännu fler bryggerier, vingårdar, ciderier och destillerier redo att öppna upp. De vi på Beernews har pratat med ser stora möjligheter att kunna möta kunder direkt, bygga relationer och utveckla besöksverksamheten.
Viktiga årtal i modern svensk alkoholpolitik:
• 1917 Statligt vin- och spritmonopol införs i Sverige.
• 1919 Motboken, alltså ransonering av alkohol införs i hela landet.
• 1955 Motboken avskaffas. Systembolaget får rikstäckande monopol.
• 1991 Första självbetjäningsbutiken öppnar i Filipstad.
• 1995 Sverige går med i EU. Harry Franzén säljer vin i butik och döms.
• 1997 Monopolet på försäljning till restauranger tas bort.
• 2003 Mutskandal inom Systembolaget – 78 medarbetare sparkas.
• 2007 Rosengrendomen öppnar för laglig distanshandel av alkohol.
• 2025 Gårdsförsäljning tillåts. Nacka Bryggeri, Höganäs Bryggeri, Vreta Kloster bryggeri och Ölsbo Gårdsbryggeri är först ut.
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
