Den norska bryggarveteranen Kjetil Jikiun, grundare av Nøgne Ø, har tillsammans med Kjell Einar Karlsen bryggt öl i Ak Baital-passet i Tadzjikistan. Passet ligger 4 655 meter över havet – därmed satte de nytt höjdrekord för ölbryggning.
Världsrekordet, som sattes den 10 augusti under Mongol Rally 2025, slår det tidigare rekordet med 200 meter. Rallyt som startar i Europa har tidigare slutat i Ryssland, men i år går rutten istället från Prag genom Centralasien till Kazakstan.
– Jag anmälde mig till Mongol Rally våren 2024 och frågade Kjell Einar Karlsen om han ville följa med. När vi började prata om resan insåg vi att ingen tidigare hade bryggt på så hög höjd över havet, säger Kjetil Jikiun, som just nu befinner sig i Xinjiang i nordvästra Kina.
De båda herrarna är välkända namn på den norska ölscenen. Kjetil Jikiun är en pionjär inom hantverksöl i Norge – han grundade Nøgne Ø redan 2002, men lämnade bryggeriet 2009. Sedan dess har han både startat och arbetat på flera norska och europeiska bryggerier. Kjell Einar Karlsen, som under några år var vd på Nøgne Ø, är nu europachef för KegLand, ett internationellt bolag som säljer utrustning för hembryggning.
De har genomfört rallyt i en specialbyggd Daihatsu Hijet, en pytteliten kei-truck med bara 28 hästkrafter. Trots fordonets minimala storlek och totala lastkapacitet på 350 kilo har de lyckats få med sig hundra kilo utrustning och ingredienser. Dessutom har de byggt in en ölkran direkt i flaket.
– Vi fick KegLand att sponsra resan, så all utrustning kommer från dem. Allt är utformat speciellt för resan, bland annat så är bryggverket modifierat så att det kan värmas upp med gas. Någon kylning för vörten har vi däremot inte, säger Kjetil Jikiun.
Ändå var bryggningen på över 4 600 meters höjd långt ifrån enkel att genomföra. I det karga Ak Baital-passet, där det inte finns någon bebyggelse, stannade de vid sidan av den ödsliga Pamir-vägen och riggade upp sin utrustning. Vid den höjden kokar vattnet vid bara knappt 83 grader på grund av det låga lufttrycket, något som påverkar både ölets bitterhet och smak. Och utan någon kylutrustning fick den färdiga vörten svalna över natten i värmebeständiga plastpåsar – och det fungerade över all förväntan.
– Dagen efter kunde vi överföra vörten till femliters tryckkontrollerade jästankar. Den var då 30 grader varm, en perfekt temperatur för att tillsätta kveik-jästen, säger Kjetil Jikiun.
Under den fem veckor långa resan har de stött på många utmaningar. Vägarna har varit usla, nätterna i öknen har varit iskalla och flera gånger har de behövt korsa stora forsande floder. De har regelbundet stoppats av beväpnade Taliban-soldater vid olika vägkontroller och har också fått förklara sig för den iranska underrättelsetjänsten, som trodde att de var spioner. Dessutom blev bilens registreringsskylt stulen i Iran.
– Eftersom trucken har en ölkran var vi lite nervösa över att den eller bryggutrustningen skulle orsaka problem i de muslimska länderna som vi körde igenom, särskilt Iran och Afghanistan. Men så har det inte blivit, säger Kjetil Jikiun.
Efter bryggningen har de transporterat ölet, sammanlagt 25 liter, över två landsgränser – inklusive tullkontroller och röntgenscanning.
Det färdiga ölet är blir en pale ale smaksatt med Nectaron-humle från Nya Zeeland.
– När vi provsmakade på vörten var bitterheten lite skarp och omogen, men humlearomen var väldigt rik och fräsch, säger Kjetil Jikiun.
Rekordölet serveras idag den 19 augusti på Ginger Bar i Almaty, Kazakstan. Bryggutrustning som användes kommer att lottas ut bland barbesökarna där, som alltså nu får chansen att själva brygga med prylarna som slagit världsrekord.
–
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.
