Tre till fyra, av totalt cirka 40 julöl som årligen släpps nationellt, är nylanseringar. Beernews har pratat med debn ansvariga kategorichefen, Emelie Westrup, som berättar varför, men också hur man blir en av nyheterna.
Intresset för öl är aldrig så stort som när julen närmar sig. Plötsligt är öl en angelägenhet för de flesta och de mörka ölen får skina i alla typer av medier – tv, radio, tidningar och poddar. Kännbart, för oss som år efter år rapporterar om släppet, är att majoriteten av ölen är återkommande och det är en ständig kamp för att hitta nya ord och vinklar på många gånger – samma öl. Men allt är precis som det ska vara, vi beter oss traditionellt under julen och det speglar det nationella julölssläppet, enligt Systembolaget.
– Vi beter oss mer traditionellt under julen i val av dryck precis som i val av tv-program och mat. Det speglar sig också i det vi erbjuder. Många väljer också därför kanske en glasflaska, säger Emelie Westrup, ansvarig kategorichef på Systembolaget.
Vad är er ambition med sortimentet?
– Vi vill erbjuda våra kunder ett relevant utbud av julöl som innehåller olika stilar, förpackningstyper och prispunkter. Vi vill även säkra att det finns ekologiska, lågalkoholhaltiga och glutenfria alternativ. Vi vill också att utbudet ska vara tillgängligt för kunder i alla våra butiker fram till den sista försäljningsdagen vilket kan vara utmanande då det här är den mest intensiva perioden i våra butiker med många kundmöten.
Hur har sortimentet utvecklats under de tio senaste åren?
– Vi ser en förflyttning mot burk som förpackning. Dels genom våra offertförfrågningar och dels genom att svenska producenter har ställt om. Julöl med långväga ursprung som USA har minskat, främst på grund av att många leverantörer har valt att sluta offerera dessa.
Hur många ”nya” öl släpper ni varje år? Vad är kriterierna för dem?
– Vi har cirka 40 julöl tillgängliga under säsongen i vårt säsongssortiment, varav tre till fyra brukar vara nylanseringar. Syftet med nylanseringarna är att komplettera det befintliga erbjudandet för att skapa bredd under säsongen.
Vad krävs för att ett nytt öl ska få ett återköp?
– De öl kunderna vill ha ska vara återkommande så därför är det de öl som flest kunder väljer att köpa, inom sitt segment, återköps.
Vad behöver hända för att ett öl som varit återkommande i många år ska tappa sin lansering?
– De öl kunderna vill ha ska vara återkommande så de öl som minst antal kunder väljer att köpa, inom sitt segment, återköps möjligen inte.
Avslutningsvis, flera öl finns i olika förpackningar, hur kommer det sig?
– Man kan inte lansera i flera olika förpackningar, utan en offert gäller, generellt sett en förpackningstyp och storlek. Julöl som finns i flera olika förpackningar har antingen köpts in via flera separata offerter eller kvalat in via beställningssortiment. Dessa förpackningar utvärderas sedan separat mot jämförbara öl.
–
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.