Carlsberg satsar el på för transporter av ölen

”Probably the least thirsty in Falkenberg” står det med stora bokstäver på de nya lastbilarna. Foto: Pressbild

Carlsberg Sverige har kommit igång med en satsning som innebär att de tunga transporterna mellan bryggeriet och externlagret i Falkenberg har elektrifierats.

Satsningen är en del i företagets ambition på att minska koldioxidavtrycket och innebär att transporterna mellan bryggeriet i Falkenberg och externlagret drygt tio kilometer därifrån längs E6 har elektrifierats.

– Vi vill ständigt utmana oss själva att hitta nya möjligheter att förändra verksamheten till det bättre, säger Peter Hammarstedt, vd Carlsberg Sverige i ett pressmeddelande.

– Och vi är stolta över att vi, tillsammans med Einride, nu introducerar en hållbar transportlösning som kommer hjälpa oss att minska vår klimatpåverkan.

Den nya lösningen kommer enligt bryggeriet att innebära en väsentlig minskning av koldioxidavtrycket jämför med tidigare, då diesellastbilar användes.

– Det är fantastiskt kul att nu rulla igång tillsammans med Carlsberg Sverige. Det här är bara ett första steg i ett långsiktigt och ambitiöst partnerskap för att minska Carlsbergs transportutsläpp med 93 procent jämfört med diesel, säger Robert Ziegler, på företaget Einride, som alltså står bakom lösningen.

De nya lastbilarna har en kapacitet på 27 ton och genom att nattladdning kompletteras med laddning under raster på dagen kan de köras 20 timmar per dygn.

Och de lär kännas igen, på flakets sidor har Carlsberg travesterat sin kända slogan med ”Probably the least thirsty truck in Falkenberg”.