För en bryggare är öl ofta mer än en produkt – det är passion, hantverk och identitet i flytande form. Så när en Untappd-användare med profilnamnet “IPA_Lover_89” sågar ens senaste lager med orden “för lite haze”, är det mänskligt att känna ett sting i bröstet. Men det är sällan själavård eller bra PR att börja bråka med konsumenten. Idag minns vi fyra bryggarreaktioner som inte lirar med devisen “kunden har alltid rätt”.
“DIACYTLE”
Jeppe och hans vänner började göra memes och kritiska inlägg om recensionen, där Lyckohjuls-memen blev mest spridd. Jeppes ståndpunkt var att ölkritik på nätet kunde bli absurd och okunnig samt att folk slängde sig med komplicerade begrepp för att låta kunniga.
Reaktionen delade upp folk i två läger, vissa tyckte Jeppes reaktion var sund och rolig medan andra tyckte det var mobbning och förlöjligande att hänga ut en felstavande Untappd-användare offentligt istället att bemöta recensionen på ett sakligt sätt.
“DIN DUMMA FAN”
PangPang Brewery och dess grundare Fredrik Tunedal är ett av Sveriges mest färgstarka bryggerier och ölpersonligheter. Bryggeriet och Fredrik har gjort sig kända för en kaxig, kreativ och lekfull attityd till öl.
När PangPangs öl Boi Juice fick det låga betyget 0,20 och kommentaren ”Ingen juice någonstans alltså” – då brast det för Fredrik som svarade med de tre orden ”din dumma fan”.
En reaktion som delade upp åsikterna – var svaret roligt, arrogant eller kanske både och?
UNTAPPD-ANVÄNDARE ORGANISERADE SIG FÖR ATT SÄNKA BRYGGERI
Dystopian State Brewing Company i USA hamnade rejält i blåsväder efter att en konsument hade recenserat deras öl med texten “den enda plats där jag spottat tillbaka öl i glaset”.
Både bryggeriets ägare och bryggare gick till motangrepp med allt grövre ord och konflikten fortsatte i privata meddelanden som publicerades öppet.
Mängder med Untappd-användare tog konsumentens parti och började betygsätta bryggeriets alla öl med allra lägsta betyg vilket ledde till att bryggeriets totalbetyg rasade och Untappd stängde till slut ner möjligheten att checka in och kommentera bryggeriets öl.
Bryggeriet gick senare ut med en offentlig ursäkt och kallade sitt beteende oprofessionellt och oförlåtligt. Bryggeriet tappade mycket i både anseende och försäljning som en följd av hur de hanterade konflikten.
KONFLIKTSÖKANDE BRYGGERI
Minocqua Brewing Company, Wisconsin, får sägas vara i en klass för sig när det gäller kontroversiell hantering av kritik och vad som närmast kan beskrivas som en konfliktsökande strategi. Bryggeriet har varit i många uppmärksammade konflikter som varit kopplade till reaktioner på bryggeriets öl men också till bryggeriets starka politiska profil.
Det mest kända fallet är när en kund lämnade en dålig recension med en kontroversiell kommentar där bryggeriets öl liknades vid urin, och bryggeriet svarade med ett offentligt inlägg där de bland annat publicerade en bild på recensentens barn. Ett agerande som väckte stark kritik och av många ansågs som ett övertramp och som ledde till tusentals kommentarer på bryggeriets Facebooksida.
Minocqua Brewing Company har i USA blivit något av en symbol för hur man inte bör hantera kritik och hur det kan påverka ett bryggeris rykte och relationer med allmänheten.
Kritik kan såklart vara osaklig, slarvig eller direkt felaktig. Men att gå till angrepp mot öl-recensioner är som att försöka diskutera vädret med en storm. Det bästa tipset är nog att knyta näven i fickan och gå vidare. Eller om man orkar – svara vänligt och bjuda in till dialog. Så nästa gång någon skriver “smakar som disktrasa” om din Double Dry-Hopped DIPA – ta ett djupt andetag, kanske en klunk av ölet, och tänk: den kunde också varit full av diacetyl.
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
