Hej, hallå Mika Vintergrip, grundare och bryggare på Enköpingsbryggeriet Markka Brewery – som han sedan i april driver tillsammans med kumpanen Markus Alphjärta från Järfälla.
Från hembryggare till kommersiellt bryggeri på bara några månader. Markka Brewery har inte legat på latsidan under året. Enligt Mika Vintergrip föddes Markka ur en kombination av nyfikenhet, envishet och en ”orimlig tro på att det här kan vi nog göra bättre själva.”
Ni drog igång Markka Brewery tidigare i år. Hur har det varit att starta ett småskaligt hantverksbryggeri 2025?
– Det har varit en blandning av total eufori och fullt kaos – på bästa möjliga sätt. Att starta bryggeri just nu är inte helt lätt, råvarupriser, elpriser och konjunkturen har verkligen testat vår uthållighet. Samtidigt öppnas nya möjligheter. Den differentierade alkoholskatten och diskussionen om gårdsförsäljning har gjort att man vågar satsa lokalt igen. Vi tror att det nordiska mikrobryggeriet får en renässans – när folk faktiskt vill veta vem som bryggt ölen, var och varför.
Jag har förstått att resan från hembryggare till kommersiellt bryggeri har gått fort. Hur ser er ölbakgrund ut?
Vi började egentligen helt utan plan – bara två män i sina bästa, och mest förvirrade, år som stod hemma i januari och kokade öl på varsin spis. Det luktade malt, humle och förhoppningar. Några månader senare, i slutet av april, slog vi våra påsar ihop och startade Markka – mest för att våra respektive hade börjat tröttna på att hela huset luktade bryggeri.
– Som medelålders skandinaviska män har vi alltid haft en förkärlek till öl. Alla stilar, alla styrkor, alla tillfällen. Vi provar gärna något nytt – helst flera gånger, bara för att vara säkra.
Vad var det som gjorde att ni vågade ta steget att öppna ett bryggeri?
– Som så många andra bryggare började vi med att försöka göra en bättre version av våra favoritöl. Men till slut blev köket för litet, idéerna för stora och som sagt fruarna trötta på att jäskärlen stod i vardagsrummet. Vi ville skapa något som representerar Enköping och Järfälla – där vi bor och verkar – och där föddes Markka Brewery, ett mikrobryggeri med nordisk själ, lokala råvaror och ett stänk självironi.
Var kan den öltörstige få tag på era brygder?
– Vi lanserar just nu i samarbete med några lokala krogar i Enköping och Stockholm – bland annat Bangårdens Café, där vi körde vår första tap takeover. Systembolagets offertprocess är i gång, även om byråkratin bjuder på sina utmaningar. Målet är att ha våra första öl i TSLS-sortimentet i början av 2026.
Vilken typ av öl finns i Markkas portfölj just nu?
– Vår nuvarande portfölj består bland annat av Samuli Aatami, vår nordiska kusin till Sam Adams, med finsk själ och svensk malt, Crispy Lager – en ren, ljus och rak lager med handplockad lokal humle, Nordic IPA, en balanserad IPA där svensk tallskog möter citrus och Sisu Stout – mörk, rökig och envis, som en vinterkväll i Österbotten!
Har ni varsin drömstil som ni känner att ni vill brygga framöver – utan att ta hänsyn till ”popular demand”?
– Jag vill brygga en nordisk rauchbier med rökig malt från svensk ek och en lätt ton av enbär. Något rustikt och ärligt.
– Markus vill brygga en fruktig, ofiltrerad kellerbier, serverad direkt från tank. Ett öl som smakar mer bryggeri än bar.
–
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.
