Alex Kidd: “USA har mycket att lära av europeisk tradition”

Intervju

På webbplatser och sociala medier-sidor som Don’t Drink Beer, Barleywine Is Life och i podden Malt Couture har Alex Kidd från Kalifornien under lång tid gjort sig känd som en av de roligaste och mest kunniga ölrecensenterna – och ölsatirikerna – i världen. Men för två år sedan förändrades hans liv i grunden. Beernews har fått en exklusiv intervju med juristen, komikern, småbarnspappan och ölkonnässören. 

Alex Kidd, ursprungligen från Fresno i Kalifornien, fick upp ögonen för craftbeer under sin universitetstid. Det var öl som St. Bernadus och Stones Arrogant Bastard som imponerade på 21-åringen som tidigare knappt druckit öl. Snart började han med hembryggning och att jaga olika exklusiva öl som han tradade till sig på sajten beeradvocate.com. 

Efter att ha börjat engagera sig på forumet, och även skriva recensioner på sitt högst personliga vis, bestämde han sig (bland annat) för att prova de 250 högst betygsatta ölen i världen (han lyckades beta av 247 av dem). Senare gav han sig i kast med att testa de hundra ovanligaste och mest exklusiva ölen (”white whales”) i världen. Han har till dags dato hunnit med 77 stycken, har han berättat för den amerikanska ölsajten allaboutbeer.com. Och det är inte säkert att det blir fler, men vi återkommer till det. 

I augusti 2011, efter att ha gått ut sin juristutbildning och startat en komedigrupp, lanserade Alex Kidd det projekt som han förmodligen är allra mest känd för – Don’t Drink Beer. Förutom att recensera öl, anonymt, i korta humoristiska klipp på YouTube la han även upp memes och content i sociala medier. 

Under aliaset Don’t Drink Beer blev han snabbt den mest surrealistiska av alla ölskribenter på nätet, men hans kunskap och erfarenhet gav honom också ett stort inflytande i den amerikanska ölvärlden, då många bryggerier ville ha sina öl recenserade av honom–  även om de visste att det kunde innebära rejäla sågningar. 

Förutom Don’t Drink Beer startade Alex Kidd även Facebook-sidan Barleywine Is Life och podcasten Malt Couture. Podden, som han gjorde med två gamla kompisar, blev så populär att den turnerade land och rike runt i USA med uppträdanden på utsålda taprooms och barer. 

I början av 2023 jonglerade Alex Kidd en framgångsrik juristkarriär, med att vara en efterfrågad komiker och ölexpert. Dessutom väntade hans fru parets andra barn i september. 

Utan förvarning åkte den då 39-årige Alex Kidd in på intensiven med extrema magsmärtor, på amerikanska mors dag den 14 maj. Kort därefter diagnostiserades han med metastatisk tjocktarmscancer i stadium fyra, som hade spridit sig till levern och lungorna. Kirurgerna avlägsnade den del av hans tjocktarm som var drabbad av cancern.

I ett slag ställdes hela livet på ända. 

– Just nu är jag involverad i ett medicinsk provexperiment i Hope City i Duarte, Kalifornien. Jag har mina första skanningar imorgon och förhoppningsvis stoppar det tumörerna i mina lungor. Jag springer fortfarande, skriver, jobbar som advokat och är förälder, så cancern har inte slagit ner mig på något sätt, men jag kämpar hårt, säger Alex Kidd till Beernews i mitten av juni 2025. 

Memesen han lägger upp på sociala medier är fortfarande lika esoteriska, ofta präglade av smala kulturella referenser och lika närmast elitistiska som tidigare. När han numera recenserar öl är det däremot alltid alkoholfri sådan. Men fyller verkligen alkoholfri öl tomrummet efter the real deal hos en person som druckit världens mest exklusiva brygder?

– Alkoholfri öl är utmärkt i sammanhang som när du vill ha något i handen eller är sugen på att dricka öl, men vill må bra nästa morgon. Det är också bra när det är varmt, till exempel på konsert eller andra liknande platser.

Tror du att du någonsin kommer kunna dricka en Fantôme, ett bryggeri du länge har hyllat, eller någon annan starköl igen?

– Just nu fokuserar jag helt och hållet på min hälsa och kämpar hårt för den. Jag hoppas att jag kan kasta lite ljus över den alkoholfria scenen eller sätt att diversifiera hur människor dricker eller ser på dryckesupplevelsen.

Alex Kidd är inte känd som en person som rört sig särskilt mycket på ölfestivaler, bryggerier eller i generella ölkretsar, ens på den amerikanska västkusten. Det betyder dock inte att han inte har koll på, eller inte har druckit öl, från hela den amerikanska kontinenten och Europa. Intresset för belgiskt öl är grundmurat och han är även insatt i skandinaviskt öl – inklusive svensk.

– Jag har ofta tänkt på svenska förhållningssätt och strategier sedan 2010. Sverige har en fantastisk sammansmältning av den gamla världen, precision och innovation i kombination med respekt och återhållsamhet för nya stilar. Dessutom finns det en allvarsamhet och gemytlig natur hos alla bryggerier som producerar saker där, som inte verkar fokusera på att ta på sig onödiga skulder eller expansion. Jag respekterar hur de alla tjänar sina olika samhällen och fokuserar på hyperlokala marknader.

– Jag har hört bra saker om Duckpond och jag är ett stort Millencolin-fan. Sedan älskar jag helt klart Omnipollo och Apex. Även bryggerier som O/O och Dugges har en plats i mitt hjärta. Och så följer jag Sockermongot på Instagram som lägger upp fantastiska svenska öl då och då.

Med sina, i brist på bättre ord, absurdistiskt humoristiska ölrecensioner, videor och memes har Alex Kidd influerat många andra som recenserar och pratar om öl i sociala medier. I intervjun med allaboutbeer.com nämner han den brittiske komikern Sacha Baron Cohen, mannen bakom karaktärer som Borat och Ali G. som ofta suddar ut gränsen mellan fiktion och verklighet, som en inspirationskälla. 

Vilka andra inspirationskällor har du när det kommer till humor?

– Jag hämtar mycket inspiration från klassiker som komediserier som The State, Mr. Show, I Think You Should Leave och stand-up-komiker som David Cross, Doug Stanhope, Dave Attell och den alternativa humorscenen i stort. Conan O’ Brien är den odiskutabelt störste någonsin – tidlös och outtröttlig på alla sätt och vis.

Amerikansk craftbeer har varit extremt populärt och betydelsefullt för hantverksölsscenen i Sverige och stora delar av Europa, men ser ut att vara på tillbakagång. Tror du att ”tullarna” och den sittande amerikanska administrationens politik kommer att ändra hur européer ser på amerikansk hantverksöl?

– Med tanke på hur bra varje bryggeri blir på att härma sina förebilder och öka sin egen kvalitet tror jag att det kommer att finnas en viss grad av innovation inom amerikansk hantverksöl, men frågan är om européer kommer att betala den enorma kostnaden för att få tillgång till de här amerikanska ölen när det finns övertygande lokala alternativ som är färskare, utan att man behöver betala ett stort påslag. Det kommer säkerligen att påverka hur man ser på att spendera lokalt kontra att leta efter det nya, heta. 

– Det ser inte bra ut med ökade priser på produkter. Och om det finns problem med leveranskedjan eller distributionen är färskhet alltid ett problem, och om Systembolaget säljer något färskare för en bråkdel av priset förstår jag inte hur någon skulle kunna rättfärdiga att betala 40 dollar för en burk Fidens.

Hur tror du att den amerikanska ölindustrin och konsumenterna påverkas om det blir svårare att få tag på exempelvis belgisk, brittisk och tysk öl i USA?

– Tyvärr innebär väl den amerikanska hegemonin och inflytandet att vi ofta kan exportera betydligt mer än vi importerar. USA har mycket att lära av europeisk tradition och de fantastiska bryggerier som omfamnar den, som exempelvis Goldfinger, Cohesion, Live Oak känns ovanliga på den amerikanska marknaden. Jag hoppas att utbudet av öl som amerikaner gör börjar fokusera på breddas till att omfatta en lång rad stilar, både historiska och nya versioner av gamla klassiker.

– I slutändan kommer det att bli ”en tyst epidemi”. Jag skulle älska om amerikaner kunde prova tyska Andechs eller italienska Baladin, men om de visar sig vara gamla eller superdyra kommer de flesta amerikaner förmodligen inte att göra det.

Vilka trender ser du inom den amerikanska och/eller den globala hantverksölsscenen framöver?

– Det här kommer att göra dig förbannad, men ärligt talat ser jag fler nedläggningar, fler sammanslagningar och mer onödig expansion för att rättfärdiga de nuvarande modellerna. 

– Vissa aktörer kommer att överleva och blomstra, från de som är bäst på att möta sina kunder och på det sätt som svenska bryggerier verkade ha drivits i 30 år. Många fokuserar på taproomförsäljning, lokala marknader och mindre distributionsnätverk. Men om branschen koncentreras för mycket kommer det att krossa dem. Bryggerier och varumärken som byggs upp för att köpas upp av andra, utan något ytterligare syfte eller riktning, utan unika öl, konstnärlighet eller avsiktlighet i de öl de producerar, kommer sannolikt att delas upp och säljas eller monteras ner på något sätt.

Alex Kidds topp-fem-öl någonsin:
 ”Det här är extremt svårt. Men jag kör några på uppstuds. De här hade jag kunnat dricka för alltid.”
• River Citra från Kern
• Extra Sour från Fantôme
• 2011 BB4d från Kuhnhenn
• Dunkel från Andechs
• Hef från Live Oak

Och, fem ”vita valar” som Alex Kidd grämer sig över att inte ha fått prova:
• Pikkulinnun Viskilambic från Cantillon
• Roze från 3 Fonteinen
• Black Cherry Bomb från Bullfrog
• De Pissenlit Strong från Fantôme
• V006 från Lost Abbey


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR