Joakim Losin har varit en central person inom Carlsberg i 30 år. Dels som drivande kraft bakom Carlsbergs globala satsningar på craftbeer, dels genom sitt arbete med att etablera Brooklyn Brewerys varumärke utanför USA samt som initiativtagare till och vd för Nya Carnegiebryggeriet. Förra veckan sades han upp med kort varsel – och rollen kommer inte att ersättas.
Sedan 1995 har Joakim Losin funnits i Carlsbergsfären och blivit koncernens tyngsta namn när det gäller satsningar inom craftbeer, senast i rollen som Global Director för Craft Beer & Special Projects. På Joakim Losins cv finns en rad projekt som bland annat omfattar Brooklyn Brewerys starka etablering i Sverige och flera andra, framförallt Europeiska marknader, samt satsningarna på E.C. Dahls bryggeri i Norge, London Fields Brewery i Storbritannien, HK Yau i Hongkong och Švyturys Brewery i Litauen. Under mer än 10 år drev han sin idé om Nya Carnegiebryggeriet – och var också den som till slut tog projektet i hamn. Han var också vd för bryggeriet fram till förra veckan. Ingen tillfällig eller ny vd för Carnegiebryggeriet har i skrivande stund presenterats.
Många i branschen har hyllat Joakim Losins passion för craftbeer och hur han lyckats driva segmentet inom en koncern som främst är känd för volym och tillväxt i andra ölsegment.
Men nu är han alltså uppsagd. Beernews har tagit del av ett internt mejl från Carlsberg där Joakim Losin hyllas för sina insatser i företaget och där det står att han lämnar för att ”bygga vidare på sin karriär utanför organisationen”. Mejlet avslutas med meningen:
”Rollen som Global Director Craft Beer & Special Projects kommer att tas bort ur organisationen och kommer inte att ersättas.”
Uppsägningen – och formuleringen i internmejlet – väcker frågor om Carlsbergs framtida satsningar inom craftbeer generellt, men också mer specifikt om koncernens syn på Nya Carnegiebryggeriet.
När Beernews kontaktar Carlsberg Group och frågar vad det innebär att rollen inte kommer att ersättas, och om det påverkar företagets satsningar på craftbeer eller Nya Carnegiebryggeriet, svarar Mark Rasmussen på Carlsbergs kommunikationsavdelning:
– Joakim Losin lämnar Carlsberg Group för att bygga vidare på sin karriär utanför organisationen. Joakim har varit en viktig del av vårt team och bidragit starkt till Carlsberg Group under många år, bland annat genom en central roll i att skala upp Brooklyn-varumärket, ett av våra viktigaste internationella premiumvarumärken.
Så det finns ingen information om huruvida rollen kommer att ersättas eller inte? Eller om det blir några förändringar i Carlsbergs arbete med craftbeer, eller några förändringar för Nya Carnegiebryggeriet?
– Inget utöver den avgångsnotis jag delade.
På Nya Carnegiebryggeriet präglas stämningen av Joakims Losins frånfälle.
– Från vårt håll har vi hela tiden varit beredda på detta, han har en global roll på Carlsberg och vi vet att vi har haft honom lite på lånad tid. Så det var inte jätteoväntat, men samtidigt väldigt tråkigt att han de facto lämnar företaget helt. Han har alltid varit närvarande här och varit med och byggt vårt starka team. Det är svårt att tänka sig Nya Carnegiebryggeriet utan honom, säger Lise Ljungman, marknadschef på Nya Carnegiebryggeriet, och fortsätter:
– Vi fick reda på det bara för någon vecka sedan och i dagsläget vet vi inte om eller när han ersätts. Det blir vi här på plats som kommer att ta ett större administrativt ansvar, men det är vi vana med så vi kör på som vi gjort tidigare.
Joakim Losin har valt att inte kommentera uppsägningen för Beernews.
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.