För nio år sedan grundade Ulrike Genz sitt bryggeri Schneeeule i Berlin. Målet var att återuppväcka den historiska och bortglömda stilen Berliner Weisse med brettanomyces – en öl som snabbt blev en snackis i ölvärlden. Men trots framgångar och uppmärksamhet har marknaden visat sig vara alltför tuff. Nu stänger bryggeriet för gott, och idag blir sista chansen att köpa Schneeeule på taproomet Schneeeule Salon i Berlin.
Historien om hur allt började är lika fascinerande som ölet självt. År 2012 besökte Ulrike Genz den årliga sommarfesten på bryggarskolan VLB i Berlin. Där serverade en professor på skolan, Kurt Marshall, en historisk Berliner Weisse, bryggd med jäst från skolans bank – kulturer som en gång sparats från nedlagda bryggerier i staden. Ulrike fängslades av både smak och historia. Hon började forska kring stilen och experimenterade hemma. Fyra år senare, 2016, föddes Schneeeule med ambitionen att åter sätta Berliner Weisse på kartan.
Bryggeriet blev snabbt uppmärksammat. Berlinbor dök upp med gamla flaskor från sedan länge nedlagda bryggerier, och Ulrike lyckades odla upp livskraftig brettanomyces ur dem. Hennes arbete inspirerade fler aktörer att brygga historisk Berliner Weisse och Schneeeule kom att bli en symbol för ölstilens återuppståndelse.
Men nu är sagan slut. Kostnaderna i Berlin har skenat, produktionen av hantverksöl är dyr och konsumenterna väljer hellre billig öl eller följer trender mot alkoholfritt, eller, väldigt alkoholstarka öl. Till det kommer förändrade smakpreferenser.
– Konsumenternas preferenser formas också av en aptit på sötma. Från födseln är vi vana vid söta smaker, och den moderna matkulturen har bara förstärkt det, och socker har letat sig in i nästan allt. Folk är helt enkelt vana vid denna konstanta sötma, och många förväntar sig inget annat. Fruktiga och smoothie-inspirerade öl tillgodoser denna smak. De dämpar syran och drar åt godisaktiga smaker, ofta på bekostnad av att ölen knappt smakar öl alls. I grund och botten tilltalar de personer som egentligen inte uppskattar traditionell öl. Mot den bakgrunden kan den naturliga, nästan arkaiska syran i en äkta Berliner Weisse upplevas som extrem. Det kan förklara varför det blivit svårare att hitta en plats för stilen, säger Ulrike Genz.
En annan svårighet har varit att förklara för konsumenter vad en Berliner Weisse egentligen är. Under lång tid har storbryggeriet Berliner-Kindl-Schultheiss marknadsfört sin kettle sour utan brettanomyces och spridit bilden av att ölet ska serveras rött eller grönt – färgat och sötat med sirap.
– Jag har haft otaliga diskussioner med självutnämnda ”äkta berlinare” om det. Resultatet är tydligt – autentisk suröl har en uppförsbacke, säger Ulrike Genz.
Trots allt ser hon tillbaka på åren med Schneeeule med stolthet.
– När jag ser tillbaka uppskattar jag allra mest inbjudningarna jag fick att presentera äkta Berliner Weisse vid evenemang runt om i världen. Att delta i passionerade diskussioner med andra entusiaster och att få se människors glädje när de upptäckte vad en autentisk Berliner Weisse kan vara – det är upplevelser jag aldrig glömmer.
Och framtiden?
– Jag planerar att ta några veckors välbehövlig semester – min första på minst tre år. Därefter ser jag fram emot nya yrkesmöjligheter, förhoppningsvis fortsatt inom bryggerivärlden.
För den som vill prova Schneeeule och Ulrikes historiska Berliner Weisse återstår alltså bara en chans: i dag, på taproomet i Berlin. Hon undersöker samtidigt möjligheten att sälja det sista lagret via en europeisk webbutik, och tipsar entusiaster i Sverige att hålla koll på Schneeeules Facebook- eller Instagramsida för uppdateringar.
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
