Ölnyheterna som skakar supportrarna inför ligastarten

Nyhet

Arsenal byter leverantör från lokala Camden Town Brewery till den japanska jätten Asahi, samtidigt som Manchester United höjer ölpriserna på sin arena med upp till 51 procent. Två nyheter som inte fallit i god jord hos supportrarna till söndagens kombattanter.

I helgen drar världens mest populära fotbollsliga – Premier League – i gång. Sedan Tipsextras dagar har hundratusentals svenskar ett engelskt favoritlag som de följer. På barer och pubar över hela jordklotet samlas människor för att lägga sitt mentala välmående i händerna på unga miljardärer som sparkar boll – och för att dricka öl. En ölanstruken förfestslördagstradition så god som någon.

Redan ikväll, fredag 15 augusti, drar ligan i gång när Liverpool tar emot Bournemouth hemma på Anfield. Men de mästarna får ursäkta – omgångens stora match får anses vara mötet mellan två andra rödklädda jättar på dekis: Manchester United och Arsenal. Eller dekis är väl egentligen inte rätt ord… United har plockat en del titlar i cuper på senare år, bland annat FA-cupen 2023–2024, men man har haft det förtvivlat svårt i ligan under en ganska lång period. Förra året slutade man på en, för en klubb av Manchesters Uniteds magnitud, förnedrande 15:e plats. Samtidigt som pokalerna strömmat in till deras ”högljudda grannar”: Manchester City, och deras största rivaler Liverpool FC.

Arsenal å sin sida har efter ett tämligen hopplöst 2010-tal, återigen blivit en maktfaktor i den engelska fotbollen. Men klubben, och tränaren Mikel Arteta, har knappt vunnit något. Tre säsonger i rad har de  hamnat på en snöplig andraplats i Premier League, samtidigt som de inte heller vunnit någon inhemsk (eller europeisk) cup sedan de tog hem FA-cupen för 14:e gången 2020. Det är minst sagt make or break för den spanske tränaren i och med säsongen 2024–2025. 

Med två globala varumärken som Manchester United och Arsenal går det naturligtvis att gräva fram allsköns nyheter. Under sommaren har faktiskt båda klubbarna berörts av ölnyheter som, åtminstone delvis, skakat om den del av deras supportrar som besöker lagens hemmaarenor. 

I början av sommaren kom nyheten om att Arsenal inte längre kommer att servera öl från det lokala bryggeriet Camden Town Brewery på sin arena Emirates Stadium, vilket man gjort sedan 2019. Camden Town Brewery startade 2010 men blev 2015 uppköpt av giganten In-Bev. Camden Town Brewery. Doch har de, trots det, fortsatt att brygga sin öl i norra London och ett par av deras storsäljande lageröl, som Camden Hells och North London Is Red, är tätt förknippade med Arsenal. 

I stället kommer nu det japanska ölmärket Asahis öl att serveras på Emirates, då rättigheterna att servera öl och cider på arenan nu övergår nu till produkterna Asahi Super Dry, Meantime och Cornish Orchards. Något som fått en liten, men högljudd, del av hemmasupportrarna att protestera. På sociala medier beskrivs det hela som ett ”massive fail”, ”I’ll stick to drinking in pubs before the match” och ”Camden Town might not be the best brewery in the world, or even London, but at least it was brewed locally and it made me feel a sense of pride…”

För den som vill dricka annat öl än Asahis (eller för den delen Camden Towns) produkter innan eller efter en hemmamatch med The Gunners rekommenderas: Indiebeer och House of Hammerton på Holloway Road, eller ännu hellre för den som orkar gå några hundra meter extra, The Pocket på Canonbury Lane. 

I Manchester är det något helt annat som upprört ölkänslorna, vilket bland annat Manchester Evening News har rapporterat om – nämligen priserna. Priset på öl på Old Trafford blir upp till 51 procent dyrare i och med årets säsong. En imperial pint (568 milliliter) av märket Madri höjs från 3,8 brittiska pund (cirka 49 svenska kronor) till 5,75 pund (motsvarande  ungefär 75 kronor). En halvlitersflaska Carling höjs från 3,8 pund till 4,95 pund (cirka 64 kronor). 

Även om de nya, höjda priserna framstår som rena happy hour-priserna för besökare på allsvenska arenor (som ofta glatt får betala betydligt mer för 40 centiliter folköl i plastglas) har nyheten föga förvånande inte mottagits särskilt väl bland Uniteds supportrar.

Manchester United rättfärdigar prishöjningen av öl på hemmaarenan med att mat och dryck stigit med 25–30 procent i Storbritannien i stort, under de senaste åren.

”Även om det är en ökning jämfört med tidigare säsonger, betyder det fortfarande att en pint öl ligger under genomsnittet på sex pund i Premier League och långt under genomsnittskostnaden för en pint öl på fem lokala pubar i närheten av Old Trafford som används av fansen på matchdagen (6,29 pund)”, skriver Manchester United i ett uttalande till Manchester Evening News.

Manchester United-Arsenal har avspark 17:30 svensk tid på söndag och sänds på Viaplay och V Sport Premium.

_
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.