Nikola hoppas kunna anställa under 2020

BRYGGERIENKÄT 2019-2020

Nikola Sarcevic har en hel del planer för kommande år. Foto: Ronny Karlsson.

Duckpond Brewing har en hel del spännande på gång under 2020. I vår enkät får du veta mer.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?
– Det har hänt mycket i år men det bästa och största var nog att vi bytte namn till Duckpond Brewing samt all framgång jag haft med Wizard tillsammans med Morgondagens.

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?
– Vi siktar på att skapa en massa nya spännande drycker och har planer på många roliga och spännande samarbeten under 2020 och för att hinna med allt finns planer på att anställa lite folk till verksamheten under 2020. Bland annat en produktionsansvarig.

3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?
– Har inte stenkoll på antal liter men kanske runt 70 000 liter med Duckpond och Wizard tillsammans. Siktar på runt 100 000 liter under 2020, vi får se. Just volymer är inte i huvudfokus utan det är att få vara kreativ och skapa bra spännande grejer.

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?
– På grund av ökad konkurrens blir frågan hur man fördelar vikten på de olika ”benen” Systembolaget, HoReCa, export & daglivaruhandel  allt viktigare.

5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?
– Finns många bryggerier i Sverige som ständigt imponerar på mig men i år har det varit Apex Brewing Company som imponerat mest. Dom gör otroligt bra humliga öl och jag imponeras inte bara av ölen i sig utan kanske ännu mer av hur fokuserade dom hela tiden varit på att bli bäst på just den här ölstilen.