Åbro Bryggeri lanserar nygammalt varumärke

Manéret för Fat 21 har modifierats med en helt ny logotyp. Foto: Pressbild

Åbro satsar på ett nygammalt varumärke i höst: Fat 21, som en gång gjordes av uppköpta Nässjö Bryggeri.

Det är inte så ofta större bryggerier släpper öl och när Åbro i småländska Vimmerby nu gör det så har man kollat efter recept i byrålådorna. Där hittade man Fat 21, en lager som inte tillverkats på några år.

– Det här är en stor lansering för Åbro och vi är väldigt glada över att äntligen kunna berätta om vårt nya ljusa fatöl, Fat 21. Vi har arbetat med detta i över ett år, det har tagit tid men har också varit otroligt roligt, säger Camilla Widéen, varumärkeschef på Åbro Bryggeri.

– Vi började med ett blankt papper och nu kan vi äntligen presentera vårt nya varumärke.

Fat 21 kommer ursprungligen från Nässjö Bryggeri i en annan del av Småland. Enligt legenden fanns det en man i de djupa skogarna som bryggde ovanligt gott öl och det han skulle dricka själv tappades på just fat 21.

Hur nära originalreceptet som Fat 21 kommer är osäkert, enligt Åbro har receptet justerats ”något” och ska påminna om originalet.

– Vi är oerhört stolta över den här lanseringen och jag hoppas att våra krögare kommer att känna samma stolthet och att vi kommer att mötas av många nyfikna konsumenter, säger Cornelia Dunge, marknadschef på Åbro Bryggeri.

– Det känns fantastiskt att kunna erbjuda något nytt på marknaden för de som gillar att dricka en hederlig ljus lager.

Fat 21 släpps i oktober.