West Coast tar hjälp av sina konsumenter

West Coast Beersmiths vill ta hjälp av allmänheten för att utveckla bryggeriet. Band annat ska en starkare community skapas.

Det är vid ett antal träffar med vanliga öldrickare som West Coast hoppas få inspiration och nya ideer.

– Vi har en hel del ideer själva, men vill höra vad de här människor har för tankar och ideer, säger ägaren Dave Barratt.

Den första träffen sker på i kväll och då är bland annat tanken att diskutera hur man bygger en starkare community runt bryggeriet. Barratt har sett hur band annat Göteborgs Nya Bryggeri, med Prippklubben och sina Ölinvesterare, och Poppels, med bärinsamling till öl varje år, har lyckats bra med att engagera allmänheten.

– Vi vill hitta vårt sätt att bygga sådana saker, säger Barratt.

Planen är att ha ett antal sådana träffar med olika teman. De personer som nappat på erbjudanet är öldrickare men inte nödvändigtvis ölnördar.

– Det är ganska blandat. Kanske blir det också en träff där vi diskuterar vilka nya öl vi ska ta fram.

West Coast Beersmiths har haft ett bra första år och har inte minst fått fart på kontraktsbryggningen. 40 procent av produktionen i dag sker åt andra bryggerier. Bearded Rabbit, Idlewild och danska Ghost är redan kunder och det är fler på väg in.

– Vi gillar variationen och att jobba på det här sättet, säger Barratt.