Virus bakom minskad ölförsäljning i Kina

Carlsbergs vd Cees ´t Hart noterar en nedgång i försäljningen i Kina. Foto: Ronny Karlsson.

Kina är en intressant marknad för alla stora bryggerier. Men corona-viruset ställer till problem. Det konstaterar Carlsbergs vd Cees ´t Hart.

Viruset har så här långt dödat flera hundra människor och runt om i världen är oron stor. Givetvis är oron störst i Kina, där viruset först upptäcktes och många håller sig hemma så mycket det bara går.

Det har i sin tur påverkat många företags affärer och då inte minst ölföretagen som har stora intäkter från att människor går ut och roar sig.

Carlsbergs vd Cees ´t Hart konstaterar att det finns ett problem.

– I ett kort perspektiv är det ett problem eller påverkar i alla fall vår affär, men i ett längre perspektiv ser vi inga problem ännu, sade han vid en presskonferens.

Kina är en intressant marknad för många bryggerier, men givetvis är det de största företagen som satsar mest och som räknar med att tjäna mest pengar. Carlsberg hade en försäljningsökning på 19 procent under fjolåret i Kina, och det var under ett år när man totalt tappade två procent av sin försäljning.

Carlsberg har så här långt gjort sina satsningar på 35 stora städer i Kina och under året ska det lanseras öl i fem städer till.