Vinimportörer gör sajt mot gårdsförsäljning

De har miljardinkomster på sin import av viner. Nu vill de fem företagen lyfta fram det negativa med en eventuell gårdsförsäljning av öl och vin i Sverige.

Frågan om gårdsförsäljning har funnits med ett bra tag nu, och nästa år ska frågan utredas av regeringen. Känslan är att de flesta som jobbar med öl och vin vill ha gårdsförsäljningen, men det är inte alls alla som tycker så.
Fem företag som jobbar med vinimport har till och med gått samman för att starta en sajt, gardforsäljning.info, där man lyfter fram enbart artiklar, utredningar och debattinlägg som är emot gårdsförsäljning. Trots det säger man sig i en intervju med Beernews säger inte vara emot gårdsförsäljning utan bara värnar om det svenska monopolet.

Ett monopol som nu ska utredas för att se om det kan verka tillsammans med en gårdsförsäljning av öl och vin.
– Initiativtagarna är inte emot gårdsförsäljning eller svenskt dryckeshantverk, men värnar den svenska modellen med kontrollerad försäljning och vill att alla fakta ska komma fram så att helheten tydliggörs och välgrundade beslut fattas, svarar sajtens redaktion i ett mail till Beernews.
När vi ber om namn på personen som svarat får vi inte det, utan de är redaktionen som svarar.

Sajten drivs av de fem företagen Winemarket Nordic, The Wine Team Global, Giertz Vinimport, Chris Wine & Spirits samt Iconic Wines, som tillsammans har miljardintäkter på sin import varje år. I fjol sålde till exempel enbart Giertz Vinimport för nästan två miljarder kronor på Systembolaget. De fem företagen har samma ägare, holdingbolaget Malbec Holding AB.

Personerna bakom sajten ifrågasätter också om ett införande av gårdsförsäljning skulle skapa en bättre landsbygd.

– Statistiken har lyfts fram för att det finns en allmän missuppfattning i debatten att gårdsförsäljning väsentligt kommer öka sysselsättningen på landsbygden. Vi vill addera fakta till diskussionen och visar genom Livsmedelsverkets statistik att de flesta svenska mikrobryggerierna tvärtom är verksamma i storstadsområden, skriver man i svaret till Beernews.
Givetvis är detta inget initiativ som strider mot några regler. Däremot har det retat upp en hel del svenska bryggare, som förstås vill värna om svenskproducerade produkter.
Företagen bakom sajten tror heller inte att gårdsförsäljning skulle göra att intäkterna minskar.
– Nej, det skulle de inte, är svaret.
På sajten presenteras deras uppdrag som att lyfta fram information om gårdsförsäljningen. Än så länge finns är ingen positiv information om gårdsförsäljning, trots att det finns en riksdagsmajoritet i frågan och att landets tidningar haft massor med positiva insändare och debattartiklar i frågan.

Flera bryggare har hört av sig till Beernews och misstänkt att det här är de personer som i höstas stod bakom en Sifo-undersökning som gjordes i frågan. Där får vi inte något tydligt svar.

– Vi vill bidra till en konstruktiv diskussion genom att samla fakta och perspektiv. De undersökningar som lyfts fram finns sammanställda på https://gardsforsaljning.info/den-svenska-alkoholmodellen/