Viktigt med lokalt fokus för Billdale

Det lokala är i centrum när Billdale tar fram sina öl. Ett av målen är att bygga nätverk på hemmaplan för att få kraft att växa.

– Det finns ett väldigt starkt engagemang från som bor här, det ger oss kraft, säger Thomas Anderson.

Anderson driver Billdale tillsammans med Johan Smidebrant och David de Courcy. Allt började för några år sedan hemma hos Smidebrant som varit hembryggare länge.

– I grunden är vi tre killar som gillar att göra god öl säger de Courcy.

Fortfarande tas det fram testbatcher i hembryggeriet i Billdal, men i takt med att intresset ökar har det förstås krävts större bryggkapacitet. I dag brygger trion hos West Coast Bryggeri, men samtliga tre har heltidsjobb vid sidan av ölsatsningen. Det är nu ungefär ett år sedan Billdale blev kommersiella och i dag är det premiär på Systembolaget.

– Vår IPA, Morgondopp på Killingsholmen kommer på fyra Systembolag, och i februari släpps vår pale ale, Barfota i Billdals Park, säger de Courcy. Det är två riktigt bra öl och vi hoppas att de kommer att uppskattas även utanför Göteborg.

Ölnamnen är åt det poetiska hållet, och har en väldigt tydlig lokal koppling. De kallar sig för världens mest lokala bryggeri och tar sin inspiration från naturen och människorna i närområdet.

– Vi använder ofta ingredienser som vi hittar i naturen, för att verkligen ge våra öl en själ säger Smidebrant. Vi gör öl i Billdal, med Billdal och för Billdal, det är grunden.

Även vid öllanseringar har det varit viktigt att få med sig lokala företag. När deras folköl släpptes i somras samarbetade man med dagligvaruhandeln och andra lokala företag och det har funnits andra projekt där målet varit att knyta samma nätverk via ölet och Billdale. Bland annat står man bakom en mat-och dryckesklubb.

– Vi har väl ett göteborgskt bryggerinamn som är både bra och dåligt, men det knyter an till det lokala och det betyder något för människor säger Thomas Andersson. Det är så vi kan vi växa vidare, tillsammans.

Att göra sina öl tillgängliga på Systembolaget har varit ett viktigt mål för Billdale och nu hoppas man att de ska bli uppskattade i hela landet.

– Vi tror våra öl kommer att prata för sig själv men hoppas att människor verkligen uppfattar själen och passionen vi fört in i våra öl. Nu är det dags att sätta Billdale på kartan på riktigt, säger David de Courcy.