Världsrekord målet för Poppels provning

Poppels hoppas på rekordmånga deltagare vid sin digitala provning. Foto: Poppels.

Poppels siktar mot världsrekordet för antal deltagare i en ölprovning. Bishops Arms fixar provning direkt från USA. Satsningen på digitala ölevenemang blir allt fler.

Under våren har de digitala ölevenemangen blivit allt fler. Många har provat på att ha till exempel ölprovningar digitalt, där deltagarna får köpa ölen och sedan vara med vid skärmen och prova sig fram.

Poppels har bestämt sig för att sikta mot världsrekordet när man kör en digital ölprovning 2 juli. 1236 personer har en gång deltagit i en ölprovning i London och nu är målet att locka fler än så digitalt.

– Det går förstås inte att jämföra fysiska och digitala provningar och det blir inget riktigt rekord. Men vi siktar på att ha med minst så många personer, säger Magnus Pettersson på Poppels.

När man testade på att göra en digital ölprovning för delägarna var 220 enheter uppkopplade och Poppels räknar med att mellan 300 och 400 personer då fanns med och provade ölen. Nu är det alltså öppet för alla och vi får se hur stort intresset kan bli.

Provningen genomförs av bryggaren Edwin Wallmo och en del delägare kommer att vara med på plats och delta i provningen. Men målet är att få rejäl fart på det digitala deltagandet. Ölet som ska provas ser du här, och de ska även provas i kombinationen med snacks.

– Vi älskar kombinationen av mat och öl och vill att alla ska få samma upplevelse. Alla våra öl på provningen finns i åtminstone 100 av Systembolagets butiker, och kan även beställas, säger Pettersson.

Även Bishops Arms satsar på en annorlunda provning. Under nästa vecka är det amerikansk vecka på samtliga Bishops Arms och då blir det även där en digital provning.

Jesse Kercheval från Canarchy, som äger bland annat Oskar Blues och Cigar City, håller  en provning 2 juli som gästerna på alla Bishops Arms i Sverige kan vara med på. Tre öl från ovan nämnda bryggerier ska provas och det går att köpa smakprov av alla ölen.

– Vi tror att detta är ett roligt sätt att få information direkt från källan och samtidigt bidra till att sprida ölkultur i hela landet. Att man dessutom inte behöver trängas för att delta ser vi som en bonus, kommenterar Oskar Svanström på Bishops Arms.