Hårt tryck stoppar utökade hemleveranser

Systembolagets hemleveranser ska finnas över hela landet, men en ökad efterfrågan på digital beställningar gör att an ligger efter tidsplanen. Foto: Systembolaget.

Coronaviruset har satt rejäl fart på den digitala handeln hos Systembolaget. Men trycket har också gjort att den planerade utbyggnaden av hemleveranser till kunder tappat tempo.

Hemleveranser finns redan i storstadsområdena, delar av Mälaren samt i Västerbotten. Under 2020 fler delar av landet få tillgång till tjänsten, men där han man inte lyckats med att hålla tempot uppe.

– Volymerna på beställningarna har ökat ganska drastiskt i samband med pandemin, vi har haft fullt upp med att sköta det som finns, säger Stefan Bäckman på Systembolaget.

Hemleveranser är en del av den digital handeln, där även de varor som beställs på hemsidan och hämtas upp i butik in.  Hemleveranser har till och med fått begränsas under vissa perioder.

– Vi har haft fullt upp. Vi har fått lägga på ett tak när det gäller hemleveranser, när tillräckligt många har bokat en viss dag är det fullt och då får man välja leverans en ny dag, säger Bäckman.

Även om utbyggnaden av hemleveranser ligger efter planen, så har man inte gett upp målet att vara klara under 2021.

– Det är målet, men vi får titta på om vi kan klara av det. Viktigast nu är att det verkligen kommer igång under 2021, sedan får vi se om vi hinner klart, säger Bäckman.

Det är företaget Bring som tecknat avtal med Systembolaget och som ska sköta leveranserna i hela landet och de har fullt upp i de områden där hemleveranser införts. Bäckman pekar på att man i dagsläget ändå når en stor del av svenska folket.

– Vi når ungefär 65 procent av den inköpsberättigade befolkningen just nu. Men det här ska vara en tjänst för hela svenska folket.

En av anledningarna till att det tar tid är att de förare som anlitas inte bara kan sätta sig bakom ratten. De ska utbildas för att på ett bra sätt kunna kontrollera ålder och nykterhet i samband med att produkterna levereras till kunden.

Med coronaviruset tog alltså den digital försäljningen och hemleveranserna fart betydligt snabbare än planerat. Men när Systembolaget ridit ut den stormen står man väl rusade inför framtiden.

– Nu är förändring till stor del kopplad till corona, men jag tror att folk vill ha det här mer och mer och tjänsterna kommer nog att fortsätta öka i intresse även efter corona, tror Beckman.