Uppsala siktar mot 10000 besökare

Från 40 till 100 utställare på två år. Dessutom blir det livesändningar när Uppsala Beer & Whisky genomförs i helgen.

Det är tredje gången som festivalen arrangeras och den har vuxit snabbt. Efter att ha haft 40 utställare på premiären 2015 blev det 60 utställare i fjol. Till helgen kommer cirka 100 utställare att finnas på plats.

– Det ska bli riktigt roligt, vi har nog blivit bland de större ölfestivalerna, säger Fredrik Annell-Berger som är en av arrangörerna.

Även besökarantalet har haft en positiv utveckling. 6000 besökare första året blev till 8500 i fjol.

– Och nu siktar vi mot 10 000.  Det känns som att vi ska kunna nå dit, säger Annell-Berger.

I samband med öl- och whiskyfestivalen blir det faktiskt också en food truck-festival. Utanför kommer det att finnas ett tiotal food trucks med varierad mat.

– Det kommer vara öppet både för allmänheten och festivalbesökarna.

Av de 100 utställarna är cirka 70 fokuserade på öl. Det ser Fredrik Annell-Berger som naturligt.

– Så ser det ut på de flesta festivaler, det blir tyngdpunkt på öl. Dessutom blir ju bryggerierna bara fler och fler.

En nyhet för i år är att festivalen kommer att livesändas på Facebook och på hemsidan. Det gör att även personer som inte besöker festivalen kan delta på distans. Men det blir förstås svårt att smaka på ölen…